Държавата губи 2.7 млрд. от концесия на Летище София

Аерогарата ще печели много повече, ако остане държавна, сочат сметките на синдикатите

Държавата губи 2.7 млрд. от концесия на Летище София

Държавата ще загуби 2.7 млрд. лева от евентуалната концесия на Летище София. Разчетите за приходите са значително занижени. Това заявиха на пресконференция от ФТР „Подкрепа“.

Те защитиха позицията си със собствени разчети, които значително превишават официално обявените прогнозни резултати от приходите по време на концесия.

По изнесените данни в концесионните документи очакваният общ приход за 35 години на Летище София да бъде 2.675 млрд. лева, което не съответства на 5.4 млрд. лева, които биха се получили при сегашните финансови резултати на летището за 35 години без концесия, посочи Тодор Митов, председател на синдикалната секция към ФТР „Подкрепа“ на Летище София.

Приходите, заложени за 2015 г. за столичното летище са 154 млн. лева и умножени по 35 правят посочената цифра от близо 5,5 млрд. лева чиста акумулирана печалба, обясни синдикалистът.

Всичко това от двата синдиката – КТ „Подкрепа“ и Съюза на транспортните синдикати в България (СТСБ), са описали в писмо от 6 юни т.г. до министър- председателя Бойко Борисов, до министрите на транспорта и на финансите Ивайло Московски и Владислав Горанов, но до момента не са получили отговор.

В писмото те посочват още, че при заложени инвестиции в размер на не по-малко от 306,5 млн. лева за срока на концесията за развитие и реконструкция на Летище София, при сегашните финансови показатели държавното предприятие ще вложи не по-малко от 420 млн. лева.

Вноските в НОИ и в НАП за периода на концесията възлизат на над 590 млн. лева. „Да не говорим за чиста печалба от над 1 млрд. и 200 млн. лева, по изказването на министър Московски. Всички тези показатели са на база 2015 г. без никакъв растеж, което ни дава основание да смятаме, че е налице корупционна схема за източване на средства от държавното предприятие Летище София“, заяви Тодор Митов.

Синдикалистите се безпокоят, че вложените 800 млн. лева инвестиции в инфраструктурата на летището ще се ползват от бъдещия концесионер. Според тях е недопустимо стратегическо предприятие, каквото е Летище София, да отиде в чужди ръце, още повече, че досегашният опит с отдаване на концесия на държавни и общински предприятия, е показал, че държавата губи стотици милиони лева.

При кацнали 44 416 самолета през миналата година 29 хил. са поискали да бъдат обслужени с рейсове и само 15 хил. са кацнали на ръкави, защото е доста по-скъпо. Така предвидените нови 7 ръкава на практика няма да се използват.

Печалбата на Летище София е 40-50 млн. лева, таксите, които са разходно ориентирани отиват за изплащане на заемите, които догодина отпадат и за поддръжка на летището и всички това ще бъде в полза на концесионера, припомниха още синдикалистите.

Двата синдиката се заканиха, че с всички сили ще защитават правото на труд и достойнството на работещите на летището. Те предупредиха още, че ако няма отношение по изнесените от тях данни относно бъдещата концесия на Летище София ще предприемат решителни мерки като протести, блокиране на достъпа до летището, както и евентуално спиране работата на предприятието. 

Коментари: 0