Депутатите скоростно одобриха промените в Закона за етажната собственост
Законопроектът трябва да улесни съвместния живот на хората и да отключи финансиране за 1.4 млрд. лв. по Плана за възстановяване

Снимка: БТА
Етажната собственост вече ще може да взима по-лесно решения, а професионалните домоуправители ще подлежат на по-стриктен контрол. Това са само част от промените в Закона за управление на етажната собственост, които бяха приети на второ гласуване в парламента и които са особено важни за санирането на блокове, което се финансира с 1.4 млрд. лв. по линия на Плана за възстановяване и устойчивост.
В рамките на два дни почти скорострелно и без много разисквания депутатите гласуваха промени, които бяха входирани от служебния кабинет „Донев“ през май месец и минаха първо четене в началото на юли.
Припомняме, че в момента тече вторият етап на кандидатстването за саниране. Първият приключи с огромен интерес. Размерът на предвидената финансова помощ по процедурата е над 1.1 млрд. лв., но е прекалено малък на фона на подадените проекти предложения. Тяхната стойност е за почти 4 млрд. лв., като в регионалното ведомство тече процедура за оценка на проектите.
Ключовият законопроект се влачи още от миналата година, когато в рамките на 48-ото Народно събрание текстовете минаха през комисии, но не бяха приети окончателно заради краткия живот на парламента. В интервю за Economic.bg секретарят на Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост Ламбро Попов тогава определи промените като належащи, тъй като такива не са правени години наред.
Какво се променя?
Собствениците на паркоместа в общи (подземни и надземни гаражи), както и в околоблоковите пространства ще могат по-лесно да изграждат зарядни станции за електромобили. Те ще могат да свързват точката за зареждане с електроразпределителната мрежа като индивидуални абонати.
За да се улесни процеса по вземане на решения се намалява кворумът за провеждане на общо събрание от 67 на сто на 51 на сто идеални части от общите части на етажната собственост. Общото събрание ще може да се провежда и в смесен режим на работа – присъствено и онлайн чрез видеоконференция, както и неприсъствено чрез декларация, подписана саморъчно или с квалифициран електронен подпис.
Когато не е налице изискуемият кворум, общото събрание ще се отлага с един час и ще се смята за законно, ако на него са представени не по-малко от 26 на сто идеални части от общите части на етажната собственост, а не както досега 33 на сто.
Създава се правна възможност за откриване на индивидуална разплащателна банкова сметка за събиране на разходите за управление и поддръжка. Предвижда се за самостоятелен обект, в който се пребивава не повече от 30 дни в рамките на една календарна година, да се заплащат разходите за поддържане в размера, който е определен за един собственик.
С промените се вменява задължение всеки собственик или ползвател в срок до 15 дни от придобиване правото на собственост или ползване на самостоятелен обект в сградата, да подаде декларация за вписване в книгата на етажната собственост на съответните данни. При неизпълнение на това му задължение, съответният се наказва с глоба от 50 до 250 лв., когато е физическо лице, или с имуществена санкция от 100 до 500 лв., когато е юридическо лице.
Предвижда се книгата на етажната собственост да може да се поддържа и в електронен вид. Данните в нея ще се съобщават на управителния съвет (управителя) чрез декларация по образец.
В законопроекта се предлага заплащане на възнаграждение без значение дали управител е собственик на самостоятелен обект в сградата или управлението е възложено на търговец, извършващ по занятие управление на етажна собственост. Въвежда се и задължението на етажната собственост да избере контролен съвет или контрольор, като за тях също е предвидено заплащане на възнаграждение. Общото събрание има възможност да гласува тези възнаграждения да не се плащат освен в случаите, когато управлението е възложено с договор на търговец.
Запазва се принципът децата, ненавършили 6-годишна възраст, да бъдат освободени от разходи за управление и поддръжка. Управителят на етажната собственост ще е длъжен всеки месец да публикува на видно и общодостъпно място отчет за приходите и разходите за месеца.
Със законопроекта се регламентира професионалното управление. Въвежда се изискването лицата, които управляват и поддържат етажната собственост, да бъдат търговци по смисъла на Търговския закон, с изключение на физическите лица-търговци по същия които не могат да бъдат професионални управители.
Всички те ще бъдат вписани в специална единна информационна система, която обединява два публични централизирани електронни регистъра: Регистър на професионалните управители на етажна собственост и Регистър на етажната собственост, съдържащ данни за сдруженията на собствениците на територията на страната.
Регистрацията на професионалните управители-търговци е със срок на действие до 5 години. Предвижда се ако професионален управител-търговец, който извършва управление на етажна собственост е без необходимото по този закон удостоверение за регистрация или продължава да осъществява такава дейност след заличаване на регистрацията, се наказва с имуществена санкция в размер от 500 до 1000 лв., а при повторно нарушение от 1500 до 2000 лв.
За да бъдат вписани в регистъра и да могат да упражняват дейността на територията на страната, професионалните домоуправители-търговци ще трябва да отговарят на определени условия. Част от тези условия са следните: да не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер, освен ако не са реабилитирани, да не са лишени от право да заемат материалноотговорна длъжност, да нямат публични задължения, с изключение на задълженията по невлезли в сила актове, както и разсрочени, отсрочени или обезпечени задължения, както и да имат осигурен административен капацитет от минимум едно лице, наето по трудов договор.