Нови избори? Две трети от българските фирми страдат от политическата криза
Над 20% от фирмите в България са подобрили позицията си на вътрешния и на външния пазар
Около две трети от фирмите в България казват, че политическата криза през изминалата година им е навредила. Спиралата от нови избори, която започна още през пролетта на 2021 г. и продължава до днес, лишава бизнеса в страната от така нужната предсказуемост за инвестиции и развитие.
Според 63.5% от компаниите случващото се в политически план през изминалата 2022 г. – нападки между политиците, непрестанната предизборна кампания и промените „от днес за утре“ – са оказали „по-скоро негативно и силно негативно“ влияние върху дейността им. Това сочи годишната анкета на Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия.
Около 35% пък заявяват, че политическата вихрушка не е оказала въздействие на бизнеса. Пренебрежимо малка част пък виждат позитиви за своя бизнес от поредицата от парламентарни избори в търсене на стабилно управление.
Сред другите сериозни проблеми за бизнеса в България са войната в Украйна, която се е отразила негативно на малко над половината от българските фирми. Причините главно са свързани с нарушените вериги на доставка и загуби на пазари.
Над 80% от компаниите пък посочват, че са засегнати от високата инфлация заради поскъпването на енергията, суровините и материалите, които използват, и заради намалената платежоспособност от страна на техните клиенти.
Все още близо половината от анкетираните продължават да сочат ефекта от пандемията като „значително препятствие“ в своето развитие. Около 40% описват вируса и последиците от него като „умерено препятствие“. Проблемите им имат различни измерения – от нарушени вериги на доставка, загуба на пазарни позиции до загуба на квалифицирана работна ръка. Едва малко над 10% споделят, че пандемията е имала по-скоро слабо въздействие върху дейността им, като това са предимно малки предприятия.
Като цяло около 37% от компаниите все пак регистрират ръст на реализираните обороти през изминалата година. Приблизително същия дял от компаниите пък казват, че нямат промяна в оборотите, а останалата една трета отчитат намаление.
Над 20% от фирмите в България пък са подобрили позицията си на вътрешния и на външния пазар, което трябва да дава увереност на българските предприятия, че могат да намират място на международните пазари и да бъдат конкурентноспособни.
Въпреки сравнително добрите показатели, относно пазарните позиции на предприятията, при приблизително 40% от фирмите това е съпътствано с влошаване на финансовите резултати.
Повечето компании – над 60% – изразяват оптимистични очаквания за развитие на бизнеса им в България.