Държавата изготви насоки за бизнеса за двойното обозначаване на цените
От 8 август търговците ще имат задължение да изписват всичките си цени в лева и в евро

© ECONOMIC.BG / БТА
Министерството на икономиката е изготвило насоки към бизнеса как следва да се обозначават цените на стоките и услугите в лева и евро, след като регулаторите установиха опити за заблуждаване на потребителите с неправилно етикетиране.
Това става ясно от писмен отговор на министъра на икономиката и индустрията Петър Дилов към въпрос, отправен от депутата Мартин Димитров от „Продължаваме промяната – Демократична България“.
В него се посочва, че МИ, заедно с Комисията за защита на потребителите (КЗП), „работят за повишаване на информираността на потребителите и търговците“ във връзка с предстоящото въвеждане на еврото в България.
За тази цел е изготвен проект на Насоки за прилагане на задължението за двойно обозначаване на цените на стоките и услугите и за заплащане на покупките в брой в евро и лева“, казва Дилов.
Напомняме, че на пресконференция в началото на юни председателката на КЗП Мария Филипова изтъкна, че някои търговци заблужадават клиентите, изписвайки евровите цени в червено - цвят, който пазаруващите обикновено свързват с намаления. Затова и миналата седмица кабинетът изтъкна, че подготвя промени в Закона за въвеждането на еврото, част от които са свързани именно с етикетирането.
Икономическият министър добавя, че проектът за насоките се обсъжда в работните групи към Координационния съвет за подготовка на България за членство в еврозоната и че предстои да бъде обновен след актуализацията на Закона за въвеждане на еврото.
Прочетете още
- Спекула с цени преди еврото? НАП отчита до 40% поскъпване на стоки
- Спецов отрече спекулата с цените, не била навсякъде
- „Няма общо с еврото“: Фискалният съвет оспори НАП за поскъпването с 40%
- „Нищо позитивно“: Контролът върху спекулата покрай еврото е абсурден
Към Насоките като приложения има разработени:
- Примерни образци за двойно обозначаване на цените при онлайн магазини;
- Примери за визуализация на етикети;
- Примерни начини за двойно обозначаване на продажната цена на моторните горива в търговските обекти за зареждане на гориво.
Дилов обаче прави важно уточнение, цитирайки Закона за въвеждането на еврото и прилагането на разпоредбите към него, в т.ч. и Насоките:
Насоките нямат задължителен характер“, казва той.
Напомняме, че от 8 август тази година в страната ще започне периодът на т. нар. „двойно обозначение“ на цените. Той ще продължи до края на 2026 г. По-големите супермаркети започнаха с тази практика още миналия месец, а след като Брюксел даде окончателно „да“ за превръщането на България в 21-я член на еврозоната, в последните седмици и по-малките търговски обекти започнаха да показват цените си в евро. Проверка на Economic.bg показа, че някои онлайн търговци също започнаха да посочват евровата равностойност на стоките си.