Е-търговците опровергаха КЗП за скока в жалбите при онлайн пазаруване

КЗП отчита 20% ръст на жалбите през 2018 г., но браншовата организация смята, че е точно обратното

Е-търговците опровергаха КЗП за скока в жалбите при онлайн пазаруване

Снимка: Pexels

Една от най-силно развиващите се икономически области – този на електронната търговия, е заплашен от това да бъде подценен и поставен в нереална светлина. Това безпокойство се е породило сред представителите на сектора след зачестили коментари за „измами“ и опасности при онлайн пазаруването в България. По този повод браншовата организация Българската е-комерс асоциация (БЕА) излезе с опровергаващи данни.

По-рано през октомври председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов коментира в свое медийно участие, че на годишна база жалбите срещу онлайн търговци у нас са скочили с 20% през първите девет месеца на 2018 г.

По данни на БЕА обаче е точно обратното. Причината се крие в регистрирания ръст на пазара от 30% през 2018 г. спрямо 2017 г., който е бил отчетен за въпросния деветмесечен период.

Само 0.002% от онлайн купувачите са подали сигнали в КЗП за периода януари-септември 2018 г. за първите 9 месеца на годината спрямо същия период на предходната година. При реален брой поръчки малко над 2 500 000,  това са около 50 жалби на потребители. „При ръст на пазара през 2018 от 30% спрямо 2017 на практика това означава спад на броя жалби към всички онлайн поръчки през първите 9 месеца на 2018 г.“, се изтъква в изявлението до медиите.

Според БЕА „българският онлайн купувач се нарежда сред най-удовлетворените от гледна точка на сигурност и комуникативност в процесите при онлайн пазаруване“.  Според Европейския доклад за за електронна търговия в България 6.9% от онлайн купувачите например споделят, че времето за доставка може да е по-бързо и 1.9% докладват за техническа грешка в даден уеб сайт.

За сравнение, сред основните потребителски желания на европейските потребители като цяло личи настояването за подобрение на скоростта на доставка (17% от онлайн купувачите) и техническите повреди (13% от онлайн купувачите).

Пазарът в България през 2018 г.

Онлайн търговията B2C (бизнес към крайни потребители) в България нараства до 664 млн. евро през 2018 г. (фиг.1), констатира Европейският доклад за електронна търговия 2018, представен от eCommerce Europe, EuroCommerce и еCommerce Foundation в Брюксел. Ръстът на пазара за 2018 г. спрямо 2017 г. достига 30%. За сравнение, през 2017 г. обемът на B2C онлайн търговията е 511 млн. евро с ръст от 22 % спрямо 2016 г.

Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места и нови форми на взаимодействие с потребителите, категорични са от браншовата организация.

От там посочват, че много повече потребители пазаруват онлайн и все повече търговци на дребно продават онлайн и допълват: „Най-важното - двете комбинират онлайн и офлайн пазаруването безпроблемно и правят целия процес още по-прозрачен, явен и сигурен за потребителя“.

Според БЕА България се нуждае от политики, които да насърчават това развитие и да позволят на потребителите и търговците да се възползват максимално и от потенциала на Европейския пазар на 500 милиона европейци. „България е напълно конкурентноспособна за е-търговия към европейските потребители, като браншът трябва да извърви пътя, за да постигне подходящата среда за развитие и диалога с институциите. Европейският потребител отдавна е възприел онлайн потреблението в бита си и се доверява информирано, получавайки всички облаги от дистанционното пазаруване“, се казва още в изявлението.

По-лесно и сигурно

От БЕА настояват, че онлайн пазаруването е по-лесно, сигурно и гарантиращо повече права за потребителите. От бранша са на мнение, че клиентите и търговците имат едни и същи интереси. „Целта ни е да предоставим/получим максимално качествена услуга, при максимално добри условия, сигурност, с гаранция и при добро обслужване. Обратното означава само едно – пазарен крах на всеки, дръзнал да наруши баланса в тази крехка система“, обръщат внимание те.

Сред предимствата на онлайн пазаруването е например денонощният достъп до услугите, а бързото и лесно разглеждане на оферти спестява време и пари. В добавка на това клиентите разполагат и с права като това да върнат поръчката си в срок до 14 дни от нейното получаване, без да посочват причина, и да им бъдат възстановени парите по начина, по който са платени, в 14 дневен срок, без въпроси от страна на търговеца в случай на упражняване правото на отказ.

Съвети за успешно и сигурно пазаруване онлайн

За успешно и сигурно онлайн пазаруване БЕА обръща внимание на потребителите внимателно да проверяват информацията за търговеца, от който пазаруват за първи път, да проверят и потърсят мнения за  него от други потребители, да се запознават с условията на предложенията за продажба, с условията на доставка, каква е процедурата за връщане на стоките и правото на отказ, има ли публикувани име на търговеца, телефон и и-мейл за връзка, линк към платформата за решаване на спорове, линк към Защита на личните данни и т.н.

Пазете касовата бележка или фактурата за стоката и гаранцията за уредите, както и всички други документи, свързани с покупката – поръчка, потвърждение или онлайн резервация. Това се отнася особено за сайтове, откъдето досега не сте пазарували или не са ви препоръчани.

Атрибутите за сигурност във всеки интернет магазин са много, а българските компании често предлагат двойно по-сигурни процедури дори и от големи външни сайтове. Това се дължи не само на самите оператори, но и на модерните и високотехнологични решения, които предлагат родните хостинг компании, банковите институции, платежните инструменти, картовите оператори и, не на последно място - куриерските компании.

Що се отнася до ориентацията и избора, потребителите сами могат да избегнат евентуални злоупотреби като игнорират сайтове без нужните атрибути (име, адрес, юридическо лице, телефон, имейл) и като избягват предложения, граничещи с фантастиката – например, не е реално да се предлага скъпо струваща стока с 90% намаление от сайт без възможност за връзка и контакт, без отзиви и препоръки.

Интересен е и фактът, че в голяма степен сериозните измами и злоупотреби идват от сайтове, които са базирани извън страната, не са местни компании и не дават възможност за комуникация.

Все пак в случай на проблем, се обърнете първо към търговеца, от когото сте закупили стоката, и най-вероятно ще получите мигновено решение.

Коментари: 0