Един милион калории

Защо след отслабване много хора си връщат килограмите?

Един милион калории
4097 ~ 3 мин. четене
Много хора се опитват да отслабнат, но или се отказват "по средата на пътя", или свалят някой килограм, но после наваксват. И даже надхвърлят предишното си тегло.

Проблемът със силното напълняване след отслабване е толкова често срещан, че специалистите си имат термин за него - "йо-йо ефект". Причината за този ефект е, че се допуска грешка в избора на начина за отслабване.






Тоталното ограничаване на храната в "зверски" диети не са полезни нито за трайно отслабване, нито за организма.

Защото - първо, човек не може вечно да кара на полуглад или глад. Това само стресира организма и той забавя обмяната на веществата, за да трупа запаси.

И второ, след като свалят с мъчение малко тегло, хората се успокояват и "си отпускат душичката" за вкуснотийки, което бързо връща килограмите.

Освен това тоталното ограничаване на храната ни лишава от важни вещества, нужни за имунитета и поддържането на организма.

Храненето по време на отслабване трябва да е разнообразно, пълноценно, да се ограничат само излишните калории. Необходимо е то да се съобрази с потребностите на организма, телесната структура, възраст, евентуални заболявания. Същото важи и за физическите активности за разхода на енергия, който трябва да е по-голям от приема.






Тези активности не бива да са еднотипни "до втръсване" - например само едни и същи фитнес упражнения. В тях трябва да има развлекателен момент - танци, различни видове аеробни упражнения, гимнастики, игри и упражнения в басейн, движение по различни терени - продължителност, настилки, наклони и т.н.

Необходимо е всичко това да се подбере и комбинира според възможностите на отслабващите. Нужен е цялостен план за отслабването със съчетаване на хранителен режим и физическа активност. Най-добре това да стане в професионална клиника за отслабване след медицински прегледи, под лекарски контрол и професионални инструктори.






Така участниците в програмите не само видимо ще отслабнат по време на курса, но и ще получат модел за полезни навици, с които да достигнат желаните килограми и да ги поддържат здравословно, и без усилия.

Как да съставим хранителния режим

Някак по инерция приемаме, че калориите са "виновни за всичко". Затова често се прави грешката да се прилагат гладни и полугладни диети за отслабване, които в крайна сметка не дават траен резултат.

Всъщност калориите са единици за измерване на енергията и е необходимо да се приемат всеки ден. Храната, която доставя калориите, съдържа вещества, необходими за съществуването на организма, развитието, обновяването на клетки и тъкани.






Различна е и енергията, която организмът получава. Трябва например да се прави разлика между калорията, която е приета с плодове и зеленчуци, и тази, която е приета с пържоли и кебапчета.

Видът и количеството храна определя и броя на калориите Човек получава енергия  основно по три начина - от белтъчините, от въглехидратите и мазнините, които в храните в повечето случаи съдържат едновременно.

Необходимото дневно количество калории е специфично за всеки човек - какъв му е метаболизмът, ръстът, теглото, на каква възраст е, какъв пол, какви физически натоварвания има през седмицата, трениран ли е и т.н.

На тази база може да се направи калкулатор за енергийно потребление - да се изчислят необходимите дневни калории, съответно да се подберат видовете храни и да се състави хранителен режим.

При отслабване трябва да се съобрази приемът на енергия да е по-малък от разхода. За отслабването и по-късно - при изравняване на прием и разход на енергия за поддържане на теглото, много съществена роля играе изграждането на полезни навици и за храненето, и за двигателната активност.

При спазването им човек може да намали до 30 процента от теглото си за година и да го контролира без проблеми, а без тях килограмите  ще се възвърнат.
Подкрепи Economic.bg