Едва 8% от предприятията у нас купуват облачни услуги
Потенциалните клиенти на облачни услуги в България са 20 хиляди компании

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 3 мин.
Едва 8% от предприятията у нас купуват облачни услуги спрямо 26% в ЕС, стана ясно на провелата се преди дни в София конференция „Бъдещето на вашия бизнес в Облака – сигурност и ефективност". 5% купуват офис софтуер като облачна услуга, докато за ЕС процентът е 14%.
Облачните технологии могат да подобрят разходната ефективност и да увеличат стойността за акционерите, а остаряващите технологии увеличават рисковете пред компаниите, посочиха още презентаторите на форума.
Людмил
Стойчев, управител-анализатор, CBN Pannoff, Stoytcheff & Co, представи
картината на пазара на облачни услуги и технологии в България.
Броят на ИТ
компаниите в България е малко под 15 хиляди, персоналът в тях е малко над 105
хиляди души, а продажбите им възлизат на малко под 6 млрд. евро.
В България
64% от гражданите използват компютър, спрямо средно 81% в ЕС. Домакинствата с
достъп до интернет в България са 67% спрямо 87% в ЕС. 18% от населението на
страната е извършило онлайн покупка през годината.
Що се отнася
до бизнеса, 95% от предприятията са имали или имат достъп до интернет, спрямо
97% в ЕС. 30% от служителите в България ползват компютър спрямо 56% в ЕС.
Половината от българските фирми имат сайт, докато в ЕС този дял достига 77%.
Една четвърт от българските фирми ползват бизнес софтуер от типа ERP, докато
в ЕС са 34%, а 7% правят анализ на големи данни спрямо 12% в ЕС. Само 7% от
предприятията са успели да продават онлайн, като поне 1% от приходите им са от
такава дейност.
Потенциалните
клиенти на облачни услуги в България с 1 млн. долара годишни приходи са 20 хиляди компании. Общо 8% от предприятията у нас обаче купуват облачни услуги при 26% в
ЕС. 5% купуват офис софтуер като облачна услуга спрямо 14% в ЕС.
Облачните
услуги се купуват предимно от големи предприятия – 30% от фирмите в този
сегмент, следвани от средните – 15%, и малките със само 7%. За ЕС числата са
съответно 56%, 36% и 23%.
Най-чести
купувачи на облачни услуги са компаниите от сферата на информационните
технологии (41%). Купувачите от другите сектори варират като дял от 4 до 7%.
Предизвикателства
пред дигитализацията са компютърната грамотност, технологичното образование на
бизнеса, ясните концепции, изграждането на доверие.
Ема Попова,
продуктов специалист – продуктивност и сигурност, Microsoft Bulgaria, подчерта,
че нарастват заплахите за сигурността на организациите в кибер пространството.
Други две водещи тенденции са повечето време, прекарвано за работа в екип,
както и невъзможността на почти 60% от хората да намерят информацията, която им
трябва.
Николай
Динев, Старши архитект облачни решения, Софтлайн Източна Европа, посочи, че
киберпространството е новото бойно поле. Всичко може да бъде атакувано
виртуално, а уменията, свързани със сигурността, са в недостиг.
Той допълни,
че основните предизвикателства по отношение на работата на организациите са
свързани с това, че 5 поколения работят заедно, 80% от времето на хората е
свързано с работа в екип, а 72% от служителите и
работниците ще работят отдалечено през 2020 г.
Симеон
Лазаров, Solution Assessment Lead, Softline, посочи че остаряващите технологии увеличават рисковете. Ако глобално се инвестират
6 млрд. долара годишно в подготовка на инфраструктурата за съвременните
предизвикателства, това ще спести 360 млрд. долара за 15 години. Изкуственият
интелект и автоматизацията могат да спестят 1,1 млрд. работни часа.