Брюксел одобри €183 млн. за магистрала „Европа“
България бе изправена пред риск да загубите европарите за последния участък

Снимка: Красимир Свраков
Европейската комисия одобри 183 млн. евро за доизграждането на автомагистрала „Европа“, която да свърже околовръстния път на София с ГКПП Калотина на българско-сръбската граница. Инвестицията е от Кохезионния фонд на ЕС и по линия на оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ от вече изтичащия програмен период.
Според съобщението от Брюксел по оперативната програма се финансират две отсечки от аутобана до Сърбия. По традиция обаче процедурите се бавят и за последната част – от Сливница и Северната скоростна тангента на София – имаше реален риск европарите да останат неусвоени.
Това накара служебният кабинет да се разбърза в опит да спаси средствата. В интервю за Economic.bg през декември вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов заяви, че проблемите са изчистени и България ще получи въпросните суми.
Това се потвърждава и от съобщението на Европейската комисия днес.
Аутобанът е разделен на три лота. Единственият изцяло построен е този между Драгоман и Сливница, чиято дължина е 17 километра. Той бе финансиран със средства от бюджета в размер на 117.3 млн. лв., а от днешното одобрение от Брюксел става ясно, че в пакета от 183 млн. евро влиза и цената на вече построения участък.
Най-големи са проблемите при отсечката между ГКПП „Калотина“ и Драгоман, чиято дължина е 14.5 километра. Заради липсващи около 150 метра в проекта, служебният кабинет се чуди как да свърже магистралата с пункта. Служебната власт дори имаше идея да пусне трасето на биндер.
Строител на лота е oбeдинeниe, нaчeлo c „Щpaбaг“. Cтoйнocттa нa инвecтициятa e oĸoлo 165 млн. лв., a cpoĸът зa изпълнeниe бе янyapи 2022 г., но на няколко пъти вече се удължава – веднъж до средата на 2022 г., а след това и до края на 2022 г. Финaнcиpaнeтo e пo Mexaнизмa зa cвъpзвaнe нa Eвpoпa и peпyблиĸaнcĸия бюджeт, като първа копка бе направена през 2019 г.
Третият последен участък – между Сливница и Северната скоростна тангента на София – е включен за финансиране в европрограмата, която изтича. Регионалният министър Иван Шишков коментира, че има проблеми с Подробния устройствен план и изрази съмнение, че строителството му може да завърши до края на 2023 г.
Строител на лота е ДЗЗД „Европа – 2022“, в което влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой Интернешънал“ и „Обонато Билд“. Стойността на дейностите по 16.5-километровата отсечка е почти 222.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 660 календарни дни.
Част от основната трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T), I-8 между Калотина и Софийския околовръстен път, осигурява важна връзка с „Ориент/Източно-средиземноморски коридор" на TEN-T. Преди изпълнението на проекта ставаше въпрос за еднолентов път с дву-, три- и четирилентови участъци, се посочва в съобщението на ЕК.
Проектът ще увеличи капацитета на пътя, като го приведе в съответствие със стандартите за магистралите на TEN-T. В резултат на това безопасността и потокът на движение се очаква да се подобрят и ограниченията за изпреварване ще бъдат премахнати. Чрез отклоняване движението от градските райони магистралата ще намали шума и вредните емисии, което ще бъде от полза за здравето и качеството на живот на местните жители. Това също така ще превърне региона в по-привлекателна дестинация за инвестиции.