Брюксел одобри €183 млн. за магистрала „Европа“
България бе изправена пред риск да загубите европарите за последния участък
Европейската комисия одобри 183 млн. евро за доизграждането на автомагистрала „Европа“, която да свърже околовръстния път на София с ГКПП Калотина на българско-сръбската граница. Инвестицията е от Кохезионния фонд на ЕС и по линия на оперативната програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ от вече изтичащия програмен период.
Според съобщението от Брюксел по оперативната програма се финансират две отсечки от аутобана до Сърбия. По традиция обаче процедурите се бавят и за последната част – от Сливница и Северната скоростна тангента на София – имаше реален риск европарите да останат неусвоени.
Това накара служебният кабинет да се разбърза в опит да спаси средствата. В интервю за Economic.bg през декември вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов заяви, че проблемите са изчистени и България ще получи въпросните суми.
Това се потвърждава и от съобщението на Европейската комисия днес.
Аутобанът е разделен на три лота. Единственият изцяло построен е този между Драгоман и Сливница, чиято дължина е 17 километра. Той бе финансиран със средства от бюджета в размер на 117.3 млн. лв., а от днешното одобрение от Брюксел става ясно, че в пакета от 183 млн. евро влиза и цената на вече построения участък.
Най-големи са проблемите при отсечката между ГКПП „Калотина“ и Драгоман, чиято дължина е 14.5 километра. Заради липсващи около 150 метра в проекта, служебният кабинет се чуди как да свърже магистралата с пункта. Служебната власт дори имаше идея да пусне трасето на биндер.
Строител на лота е oбeдинeниe, нaчeлo c „Щpaбaг“. Cтoйнocттa нa инвecтициятa e oĸoлo 165 млн. лв., a cpoĸът зa изпълнeниe бе янyapи 2022 г., но на няколко пъти вече се удължава – веднъж до средата на 2022 г., а след това и до края на 2022 г. Финaнcиpaнeтo e пo Mexaнизмa зa cвъpзвaнe нa Eвpoпa и peпyблиĸaнcĸия бюджeт, като първа копка бе направена през 2019 г.
Третият последен участък – между Сливница и Северната скоростна тангента на София – е включен за финансиране в европрограмата, която изтича. Регионалният министър Иван Шишков коментира, че има проблеми с Подробния устройствен план и изрази съмнение, че строителството му може да завърши до края на 2023 г.
Строител на лота е ДЗЗД „Европа – 2022“, в което влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой Интернешънал“ и „Обонато Билд“. Стойността на дейностите по 16.5-километровата отсечка е почти 222.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 660 календарни дни.
Част от основната трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T), I-8 между Калотина и Софийския околовръстен път, осигурява важна връзка с „Ориент/Източно-средиземноморски коридор" на TEN-T. Преди изпълнението на проекта ставаше въпрос за еднолентов път с дву-, три- и четирилентови участъци, се посочва в съобщението на ЕК.
Проектът ще увеличи капацитета на пътя, като го приведе в съответствие със стандартите за магистралите на TEN-T. В резултат на това безопасността и потокът на движение се очаква да се подобрят и ограниченията за изпреварване ще бъдат премахнати. Чрез отклоняване движението от градските райони магистралата ще намали шума и вредните емисии, което ще бъде от полза за здравето и качеството на живот на местните жители. Това също така ще превърне региона в по-привлекателна дестинация за инвестиции.