ЕК одобри сливането между Fiat и Peugeot
Двете компании се превръщат в четвъртия по големина автомобилен производител на име Stellantis
Европейската комисия одобри сливането на два от гигантите в автомобилния сектор – Fiat Chrysler и PSA Group. След като обединението им стане факт, новосформираната компания на име Stellantis ще бъде четвъртият по големина производител в света.
Cпopaзyмeниeтo зa cливaнe нa вcичĸи aĸции, oбявeнo в ĸpaя нa минaлaтa гoдинa, щe cъздaдe ĸoмпaния c пaзapнa cтoйнocт oĸoлo 38 млpд. дoлapa и щe oбeдини aвтoмoбилни мapĸи ĸaтo Fіаt, Dоdgе и Маѕеrаtі c Реugеоt и Ореl.
Решението на ЕК е взето след:
задълбочено разследване, тъй като и двете компании работят в световен мащаб със силна производствена база в Европейското икономическо пространство (ЕИП).“
По време на разследването Комисията е събрала обширна информация и обратна връзка от конкуренти и клиенти на сливащите се компании. След него тя изрази опасения, че транзакцията би навредила на конкуренцията на пазара за малки леки търговски превозни средства в девет държави членки на ЕИП – Белгия, Чехия, Франция, Гърция, Италия, Литва, Полша, Португалия и Словакия. Там двете компании имат високи или много високи комбинирани пазарни дялове и са особено близки конкуренти. Опасенията са, че сливането им би могло да доведе до по-високи цени за клиентите.
Двете компании поеха ангажимент да произвеждат автомобили във френски и испански заводи за Toyota Motor Corp. и да отворят мрежата си за ремонт за конкуренти. Този ход елиминира опасенията относно нарастващата мощ на комбинираната фирма върху малки микробуси, които са от решаващо значение за доставките.
Достъпът до конкурентен пазар за малки търговски микробуси е важен за много самостоятелно заети лица и малки и средни компании в цяла Европа. Поетите от двете компании ангажименти ще улеснят навлизането и разширяването на пазара за малки търговски микробуси", заяви еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер в изявление по имейл в понеделник.
Комисията установи, че първото средство за защита ще позволи на Toyota да се конкурира ефективно с обединената организация на съответните пазари в бъдеще. Второто средство за защита ще помогне на новите участници да се разширят и да се конкурират на пазарите за леки търговски превозни средства. Комбинацията от тези ангажименти позволява поддържането на ефективна конкуренция на пазара след сделката и следователно напълно отговаря на всички опасения на Комисията относно конкуренцията.
Одобрението от ЕС идва година след като компаниите разкриха намерението си да се слеят. Пред Bloomberg те заявиха в съвместно изявление, че приветстват разрешението на комисията и очакват сделката да приключи до края на първото тримесечие на 2021 г.