Екскурзоводи и превозвачи заплашват правителството с протести
Фирми за случаен превоз искат грантове до 100 хил. лв., безлихвени кредити и правила за туристическите пътувания в България
Превозвачи, екскурзоводи, туроператори и хотелиери готвят протест в София на 15 юни, ако не получат помощ от държавата и спешна среща с министър-председателя Бойко Борисов. Такава им беше обещана по време на предишния им протест, но засега не се е осъществила, посочват в позицията си от бранша.
Припомняме, че на 19 май собствениците на фирми за случаен превоз, които са част от туристическия бранш и се занимават най-често с трансфери на туристи от летищата, излязоха на протест в София, Пловдив, Варна, Бургас и Русе. От бранша настояваха за спешна среща с правителството, която по техните думи им била обещана, но така и не се е случила.
В писмо до премиера Борисов те отново настояват за спешна среща, както и за отпускане на грантове от 30 до 100 хил. лева или 10% от оборота за 2019 г. Безлихвени заеми за оборотни средства, съгласно условията на Временната рамка за държавна помощ на ЕК, както и за ясни правила и подробна информация относно организирани туристически пътувания в България, останалите държави членки на ЕС и трети страни. Освен това настояват и за създаването на целеви програми за инвестиционно финансиране през програмен период 2021-2027.
„Подчертаваме още веднъж, че всички икономически мерки, предприети до момента не работят за нас и имаме готовност да предоставим подробна информация и конкретни предложения за горепосочените инструменти“, се казва в писмото изпратено до премиера Борисов.
„Действията на правителството се изчерпват с непригодни за нас мерки и намаляване цената на шезлонги и чадъри, а конкретни и ясни правила за организиран туризъм, координирани с останалите страни, напълно отсъстват. Туризъм не се прави само с чадъри, а самолетите не кацат директно на плажа. Организираните туристически пътувания представляват основен дял от българския туризъм и са плод на професионализма, партньорството и общите усилия на всички нас“, посочва Радка Мандилова, председател на Национално сдружение „Случаен превоз“.
Превозвачи, екскурзоводи, туроператори и хотелиери предупреждават, че ще протестират, докато исканията им не бъдат изпълнени. „Работещи мерки за нас няма, никой не ни чува, семействата ни са без доходи и на ръба на оцеляването. Застрахователите от гаранционния фонд ни предупреждават, че ще свалят автобусите ни от регистрация, заради неплатени застраховки, а банките и лизинговите компании ще пристъпят към принудително изпълнение“, разказва Ана Хараламбиева от фирма „Ролита 97“.
Програмата на Българската банка за развитие (ББР) за т.нар. обезпечени и нисколихвени кредити няма нищо общо с препоръките на ЕК, за което сдружението е алармирало Брюксел, уточняват от сдружение „Случаен превоз“.
„ЕК казва, че обезпечението следва да е 90%, а лихвите да са равни на базовия лихвен процент. Маржовете не трябва да надвишават 100 базисни пункта (1%) над 1-годишен ЮРИБОР. Кредитите от ББР са с лихва до 10% (първата банка, която работи с тях, отпуска на 5.5%) и са обезпечени 80%. За останалите 20% кредитополучателят трябва да предостави обезпечение на банката. Превозни средства до 5 години се дисконтират на 30% от застрахователната оценка. Един автобус на 5 години струва 200 000 евро. С други думи, ако един превозвач тегли 100 000 лв., 80% от които са обезпечени от ББР, следва да предостави обезпечение за останалите 20 000 лв. Банката приема залог на автобус в размер на 30% от стойността. Получава се така, че един кредит от 100 000 лв. е обезпечен веднъж от ББР на 80% и веднъж с 200 000 евро“, обясняват още от сдружението.