АПИ е принудена да нарушава закона заради хаоса с винетките
Трябват законодателни промени, но и широк обществен дебат преди това, заявиха от Института за пътна безопасност

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) е принудена да нарушава законодателството, премахвайки знаците за винетка и правейки част от републиканските пътища формално безплатни, за да няма протести. Това каза пред Economic.bg Диана Русева, експерт по организация и управление на транспорта и транспортно-комуникационните потоци от Института за пътна безопасност.
Повод за нейния коментар стана съобщение до медиите от АПИ, в което се казва, че знакът за винетка на пътен възел „Скобелева майка“ на изхода на Пловдив е премахнат. Стъпката на Агенцията цели да представи трасето като общинско и по този начин на жителите на общините Родопи и Садово да се позволи да пътуват до Пловдив без винетка. Пътят обаче класифициран като част от Републикански път II-56
„По закон всички водачи, които се движат по пътища, които са част от републиканската пътна мрежа трябва да са заплатили съответната такса“, казва Русева. Действията от страна на АПИ обаче не променят статута на съответния път, по който са премахнати знаците (и той продължава да се води републикански). Смяна на статут на даден път може да се направи единствено с решение на Министерския съвет. Ето защо попитахме Диана Ковачева дали всъщност с тези свои действия пътната агенция не нарушава закона. „Нека да кажем, че Агенцията е в противоречие със сега действащото законодателство, но тя е принудена да направи това, за да няма протести на граждани“, отговаря експертът.
„В момента АПИ е в такава ситуация, че да трябва да върши работата на общините, които не си я свършиха навреме. Преди повече от година на всички общини им беше казано да изготвят списък с искане за освобождаване от винетни такси на конкретни пътища, които свързват две населени места в рамките на една община. Голяма част от тях обаче не го направиха и затова се получи този хаос и сега агенцията трябва да „потуши“ ситуацията по някакъв начин“, казва още Русева.
Тя е категорична, че трябва да се направят законодателни промени, свързани именно със спорните пътища, но преди това трябва да се проведе широк публичен дебат и обществото да се държи в течение до къде са стигнали преговорите.