Електронните учебници навлизат все по-масово у нас
На добър час! Станете по-умни от нас! - пожела Никола Кицевски на учениците
Никола Кицевски:

Никола Кицевски е директор на издателство „Просвета" – едно от водещите в издаването на учебници у нас. По случай първия учебен ден Economic.bg разговаря със специалиста за тенденциите в българското образование, неговото развитие и бъдеще.
Г-н Кицевски, започва ли нормално новата учебна година, поне що се отнася до учебниците и помагалата?
Дали учебната година започва нормално, това най-добре
могат да кажат учителите, родителите и естествено – учениците. Ако говорим за учебниците
и помагалата, които издава „Просвета“ – категорично да. Всички учебници са
доставени в срок до всяко едно училище, което ги е заявило – а те са над 2000. Всички
необходими помагала, които се закупуват, са на пазара. Един от най-лесните
начини е да се поръчат чрез нашата електронна книжарница.
Кои са класовете и предметите, при които има нужда от нови учебници и помагала?
Образователната реформа предвижда смяна на всички учебници по всички предмети и във всички класове, но постепенно, в следващите 4 – 5 години. За тази учебна година – 2016/2017, бе предвиден само нов учебник по история и цивилизации за 5 клас. И вече е факт. Общо осем издателства представиха проекти за учебници. МОН одобри шест. От тях два са на нашата издателска група – на екипи с ръководители съответно Теодор Леков и Екатерина Михайлова. Учителите вече направиха своя избор и той се оказа едно огромно признание за качеството на нашия труд – близо 45 000 от общо около 60 000 петокласници ще работят по учебниците на „Просвета“. Или, ако го изразим математически, защото тъкмо в 5-и клас се учат дробите – три от всеки четири български деца.
Издателство „Просвета“ успя ли да отпечата необходимите бройки в срок и да ги разпространи?
Всички заявени екземпляри не само са произведени, но и доставени на повечето места, а на 15 септември ще бъдат в класните стаи във всички училища, в цялата страна.
Тази година започва с нови програми за някои ученици, но със стари учебници. Как се справяте с този проблем?
Това е голям проблем за учителите и учениците, те трябва да се справят с него. Но именно ние сме онези, които им помогнахме. Става дума за 1-ви и 5-и клас, където се получават сериозни празнини в уроците между старите учебници и новите програми. Затова по наша инициатива създадохме и отпечатахме работни материали – своеобразни тетрадки с липсващите уроци, които доставихме безплатно на всички български учители и ученици. Тези уроци на практика са взети от бъдещите ни учебници за съответния клас и предмет, така че учителите още отсега да се запознаят с тях и да си изберат „своя“ учебник.
Такива материали за 1-ви клас изготвихме по математика, по околен свят, по технологии и предприемачество... А новите букварчета ще качим в интернет, за да може да си ги разпечата всеки, който желае. За 5-и клас създадохме работни материали по български език и литература, география, математика, човекът и природата, технологии и предприемачество. На 15 септември те ще бъдат на чиновете на над 60 000 деца в 1-ви и 5-и клас. Приемаме това като наш дълг към българските учители и родното образование.
Този проблем се появи заради липсата на достатъчно време, в което издателствата да изготвят новото съдържание. Има ли начин да се улесни и съкрати процедурата по въвеждането на нови учебници в училищата?
Времето, което имаха издателствата да изготвят съдържанието за 1-ви и 5-и клас, наистина беше неразумно кратко – 7 месеца. Но проблемът не е в това, а че не стигна времето за одобряване от МОН, което се предвижда съгласно нормативната база – то е цели 6 месеца. Начини да се улесни, съкрати и най-вече – подобри процедурата по въвеждането на нови учебници със сигурност има, но се боя, че законът и наредбите вече са написани и много трудно се променят.
Често в социалните мрежи се появяват снимки на фрапиращи грешки и откровени недомислия в учебниците. Според Вас има ли тенденция за намаляване на качеството на съдържанието, или това са по-скоро изолирани случаи?
Аз мога да говоря за „Просвета“: при нас има тенденция само към повишаване на качеството на съдържанието.
Стана ясно, че децата в 1-ви клас ще учат буквите по нов начин. Смятате ли, че това е в полза на образователния процес?
Има различни методики. Доколко една е по-добра от друга, дали първо ще се учи звучната съгласна, а после – беззвучната – както беше досега, или обратното, това е експертно решение, което е взето от МОН. Резултатите просто трябва да се измерят след една или две години. Във всеки случай важното е в 1-ви клас децата да научат азбуката, да могат да четат и пишат.
„Просвета“ вече представи електронните си учебници. Готови ли са българските училища за подобни иновации?
„Просвета“ е първото българско издателство, което направи електронни учебници у нас. Това беше преди повече от една петилетка. И ако тогава те бяха екзотика в родното училище, днес са практика, а утре ще са необходимост.
Какво представляват новите електронни учебници и как помагат на децата да възприемат по-добре информацията?
За да разберете, най-добре е да ги видите. С новите електронни технологии това става изключително лесно – просто трябва да отидете на нашия сайт. Но ако трябва да ви ги опиша: нашата електронна читанка чете и рецитира с гласовете на известни артисти; музиката ни не само свири и пее, но и може сама да композира, в математиката упражненията и задачите са такива, че децата ги решават с желание. Историята със своите 3D анимации пренася ученика в древния свят – от пещерата на първобитния човек през пирамидите на Египет до гладиаторската арена и най-големите битки в древния свят. А един от най-полезните е учебникът ни по английски – всички текстове са озвучени от англичани, всички упражнения, след като се направят, може да се сверят, като компютърът показва автоматично верния отговор.
Кога можем да очакваме електронни учебници да се използват масово в училищата?
Те вече навлизат масово и мисля, че тази година ще е преломната – защото новият закон им дава широк път за развитие. Очаквам през тази година и много родители да разберат ползата за децата си и да им закупят електронни учебници за компютъра вкъщи. Не струват скъпо – българинът се кълне, че дава мило и драго за детето си, така че би трябвало да може да се лиши от кутия цигари. Или от една малка ракия.
Как виждате бъдещето на образованието у нас?
В момента живеем в една огромна криза на ценностите – няколко поколения израснаха с фалшиви идоли. Но ако като общество много скоро не се върнем към основни ценности: справедливост, почтеност в политическия живот и междуличностните отношения, трудолюбие, родолюбие, стремеж към образование и личностно усъвършенстване, перспективата ни като народ е доста мрачна. Аз съм умерен оптимист и вярвам, че търсенето на мутри ще намалява, а ще се увеличава търсенето на програмисти.
Какво ще пожелаете на учениците и на учителите за първия учебен ден?
На добър час!
Станете по-умни от нас!