ЕС планира субсидии за електромобилите
Европейската комисия обсъжда мерки, предложени от Германия, така че да стимулира електромобилността

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Брюксел обеща да помогне на закъсалата автомобилна индустрия в Европа, като използва общоевропейски субсидии, които да увеличат търсенето на електрически превозни средства, съобщава Financial Times.
Тереза Рибера, изпълнителен вицепрезидент на Европейската комисия, каза пред изданието по време на Световния икономически форум в Давос, че европейските служители все още „оформят“ варианти на програма за стимулиране.
Има смисъл да опитаме да се разберем как да улесним мерките, вместо да минаваме през национални субсидии“, каза Рибера.
Тя предупреди, че това е „надпревара, в която можем сблъскаме един национален модел срещу друг“.
Германският канцлер Олаф Шолц разкри във вторник, че Комисията обмисля предложена от него програма за субсидиране на ниво ЕС. Неговото правителство внезапно премахна националната схема за субсидии през 2023 г., което доведе до спад в продажбите на електромобили.
Много държави членки предлагат стимули за електромобили, но условията варират значително и някои от тях изобщо не предлагат субсидии за покупки, според Европейската асоциация на автомобилните производители.
Едно от предизвикателствата пред Брюксел би било разработването на схема, която да отговаря на правилата на Световната търговска организация (СТО), като същевременно избягва да субсидира китайските производители на автомобили, чийто пазарен дял бързо нараства.
Рибера призна, че трябва да се намери „сложен баланс“ между бързата електрификация и „несъответствие с капацитета на европейските марки по отношение на такова количество и качество, което бихме искали да видим по нашите пътища“.
Комисарят, който отговаря за стратегията на ЕС за „зелена индустрия“, каза, че възможна схема за стимулиране ще бъде една от няколкото мерки в подкрепа на сектор, считан за жизненоважен за европейската икономика. Европейските производители на автомобили
имаха нужда от цялостен поглед върху това как да актуализират своя капацитет и да наваксат това, което вече се търси в световен мащаб“, каза Рибера.
За разлика от това президентът на САЩ Доналд Тръмп обеща тази седмица да прекрати „несправедливите субсидии“ за електромобили.
Рибера, социалист и бивш вицепремиер на Испания, изключи отлагането на крайния срок до 2035 г. за прекратяване на новите продажби на двигатели с вътрешно горене, защото автомобилната индустрия иска „предсказуемост и яснота“.
Няма смисъл да се отваря отново дискусията, когато това осигурява известна сигурност и би наказало първите, които са го приели сериозно, без никакви потенциални предимства за тези, които все още трябва да се преориентират“, каза тя.
Въпреки това заяви, че е отворена за гъвкавост по отношение на годишните цели за продажби на EV и глобите, пред които са изправени производителите на автомобили, ако не ги изпълнят. Рибера каза, че е имало „открит разговор“ с производителите на автомобили относно алтернативни ангажименти, които биха могли да поемат по отношение на инвестициите.
Производителите на автомобили се оплакаха, че плащането на глоби само ще попречи на техните инвестиционни планове за EV, докато закупуването на кредити от китайски производители на EV помага на китайските конкуренти.
Рибера каза, че е важно „да се гарантира, че това законодателство се прилага по начин, който улеснява това, което е основната цел“ за постепенно премахване на бензиновите и дизеловите двигатели.
Тя коментира също, че е отворена за разширяване на изискванията за трансфер на технологии за чуждестранни производители на автомобили, които желаят да създадат производствени съоръжения в ЕС. Миналата година Брюксел каза, че ще изисква чуждестранни компании, които са получили субсидии от ЕС за разработка на батерии, да споделят някои технологии с местни партньори.
Може да се извлече „добър урок“ от Китай, който постави строги изисквания за съвместни предприятия и споделяне на технологии, когато европейските производители на автомобили създадоха заводи там преди 30 години.
Отвъд автомобилния сектор Рибера каза, че е готова да разшири наличните мерки, които Комисията може да предприеме в полза на европейската индустрия. Заяви, че ще разгледа изискванията за местно съдържание, за да защити европейските производители на турбини, които са изправени пред ожесточена конкуренция от китайски компании.
Акциите в европейските производители на вятърни турбини пострадаха от първите политически съобщения на Тръмп, включително спиране на лизинг за нови офшорни проекти. Рибера настоя, че ЕС ще продължи курса на декарбонизация, въпреки хода на Тръмп да се откаже от Парижкото споразумение от 2015 г. за намаляване на емисиите, на което тя беше един от архитектите. Опустошителните пожари в Лос Анджелис показаха, че САЩ вече страдат от последиците от изменението на климата, каза тя.
Светът е много по-голям от САЩ и има много други партньори и играчи, които разбират защо е важно да останем обединени“, каза тя.