Европа е напът да въведе единен билет за пътуване с влак
Преминаването през граници на Европа с влак скоро може да бъде улеснено
Случвало ли ви се е да пътувате с влак, за да посетите няколко европейски дестинации и да ви се иска да има по-лесен начин за пресичане на границите? В момента вероятно трябва да сте съобразителни, докато навигирате в безброй платформи за резервации и изработвате различните начини, по които доставчиците на железопътен транспорт продават своите билети и организират своите графици, пише Euronews.
Но не само неудобството на резервацията е проблемът с настоящата система. Ако сте ангажирани с по-устойчиви възможности за пътуване или просто се наслаждавате на по-спокойното изживяване, предлагано от пътуването с влак, тогава сте склонни да плащате много повече пари, отколкото да изберете да летите между дестинации с бюджетна авиокомпания.
Добрата новина е, че това може да се промени през следващите две години с пускането на единна европейска система за резервации на билети за влак. Това означава, че можете да пътувате до множество дестинации само с един билет с ясно очертан пълен график на пътуване.
Това ново безпроблемно изживяване вероятно няма да ви заинтересува, ако имате приключенски дух и обичате да радвате приятелите си с истории за пропуснати влакове и преговори за културни различия на гарата.
Но ако имате ограничение във времето за пътуването си и не можете да си позволите да пропускате връзки, или да плащате за нови билети от джоба си, тогава новата система за единен билет определено ще ви хареса.
Как ще работи новата единна европейска резервационна система?
В момента повечето пътници разчитат на експерти като Марк Смит, мозъкът зад Seat61.com, един от най-ранните уебсайтове, предлагащи съвети и решения за разочарованието от пътуването из Европа с влак. Въпреки че е рано, няколко платформи вече са налице, които биха могли да вдъхновят тази нова система за резервации.
Например Rail Europe и Omio вече предлагат пътувания с влак през международни граници, но все още продават всяка част от пътуването на отделни билети.
Това ново предложение за единен билет е само едно от няколкото, направени от новия еврокомисар по транспорта Апостолос Цицикостас, който се фокусира върху насърчаването на устойчив транспорт и решения за декарбонизация.
Не е за вярване, че нямаме това през 2024 г.“, казва Цицикостас, който добавя, че това ще направи резервирането на влакове толкова лесно, колкото резервирането на полет.
Цицикостас също има амбициозни планове за европейска високоскоростна железопътна мрежа, която ще свързва по-добре европейските столици, включително използването на нощни влакове. Неговата цел е чрез съчетаването на екологични и дигитални иновации пътуването из Европа да „стане безопасно и достъпно“.
Както Euronews Travel съобщи по-рано, европейските нощни влакове са в процес на ренесанс. Добавят се още вълнуващи маршрути, включително такъв, който ви позволява да вечеряте в Брюксел и да се събудите във Венеция достатъчно рано, за да успеете да хванете оживената сутрин „Mercati di Rialto“ (пазара на Риалто).
Общността на европейските железопътни и инфраструктурни компании (CER), която представлява над 70 железопътни компании и национални асоциации в цяла Европа, беше един от първите поддръжници на предложената схема. „Това признание, че цифровизацията е от съществено значение за подпомагане на модернизирането на транспортната система, е жизненоважно.“
Новата общоевропейска система за резервации на влакове трябва да бъде пусната в някакъв момент през 2025 г.