Фирмите избягват подкрепа за дуалното образование заради липса на гаранции
Компаниите искат сигурност, че учениците ще останат на работа при тях след дипломирането си

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/ Архив
Фирмите в България все още се притесняват да наемат гимназисти по дуалната форма на обучение. Компаниите искат гаранции, че учащите ще останат да работят за тях и след дипломирането си, а в момента такива няма. Това са част от заключенията след проведено от Gallup International проучване относно развитието на дуалното образование в България.
Особено разпространено е това опасение сред фирмите, участващи в българо-швейцарския проект „Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото“ (ДОМИНО). Опасение за липсващите гаранции изпитват 73% от тях.
По дуалната форма на образование фирмите поемат ангажимент всяка седмица за един ден да предоставят възможност на гимназисти от 11-и и 12-и клас да работят срещу определено месечно възнаграждение, за да имат възможност учениците да усвояват и практически знания, а не само теоретични. Компаниите също така трябва да отделят поне един от служителите си, който да обучава дошлите гимназисти.
Като основен проблем участниците в допитването също така са определили все по-дълбоките цялостни пропуски в професионалното образование в страната. Както учениците във фокус групите, така 57% от анкетираните представители на бизнеса, са заявили, че виждат широки разминавания между преподаваното в училищата и необходимите знания и умения, които стажантите трябва да имат в реалната работна среда.
Резултатите от допитването на Gallup също така показват, че теорията, преподавана в професионалните гимназии в страната, често е остаряла и не отговаря на модерните изисквания на бизнеса. Учениците, участвали в изследването, също потвърждават, че практическите занятия остават на заден план, за тях често не остава учебно време или няма подходяща материална база и преподаватели.
Професионалните гимназии от своя страна пък са посочили, че най-голямата трудност, пред която са изправени при въвеждането на дуалната система за обучение, е намирането на достатъчно на брой заинтересовани фирми за формиране на дуални паралелки. 44% от участвалите в проучването представители на училища смятат този проблем за основен.
Повече от половината (56%) от представителите на училищата, участвали в проучването, са се обединили около позицията, че зад дефицитите на професионалното образование у нас се крие на първо място демографската криза. На преден план излизат и проблеми като недоверие в перспективите, които професионалното образование предлага и спад на престижа на този тип гимназии у нас за сметка на езиковите.
Като основна предпоставка за преодоляването на негативните тенденции във възприятията за професионалното образование в страната респондентите са посочили съдействието от страна на държавата за всякакви мерки за подпомагане развитието на дуалното образование. Това включва облекчаване на необходимите административни процедури, финансово подпомагане, информационна кампания и законодателни мерки. Задълбочаването на сътрудничеството между бизнеса и образователната система на местно и национално ниво също среща широка подкрепа (52%) сред представителите на образователната система като един от най-ефективните методи за решаване на проблема с липсата на образовани кадри за бизнеса.
Положителна тенденция за развитието на дуалното образование в страната се открива в готовността на бизнеса да отдели хора от своя екип за разработване на учебна програма, която да отговаря по-пълно на съвременните нужди на бизнеса и да спомага за изграждането на квалифицирани кадри. Повече от половината от участвалите в проучването фирми по ДОМИНО изразяват ясно своето съгласие да отделят част от работниците си, за да участват в семинари по дуалното образование. При представителите на бизнеса извън ДОМИНО отношението към тази идея е по-скоро резервирано: почти една трета от тях не са склонни да освободят няколко свои работника, за да участва в разработването на нови учебни програми. Това говори по-скоро за недоверие от страна на фирмите, които нямат опит с дуалното образование, както и за необходимостта от по-широка разяснителна кампания за ползите за бизнеса от него.
Взаимодействието на местно ниво за развитие на дуалното образование е оценено положително както от представителите на бизнеса, така и от представителите на професионалните училища. Участвалите в ДОМИНО споделят най-високо удовлетворение от взаимодействието между работодатели и образователна система на местно равнище. 61% от фирмите и 84% от училищата по проекта оценяват взаимодействието между училища и бизнес като много добро.