Фотографията е любов

Добрият фотограф умее да улови неповторимото, категоричен е Иван Ерменков

Фотографията е любов
5686 ~ 3 мин. четене

Където свършват думите, започва фотографията. Не е възможно да опишете зеления цвят, не може да пресъздадете тишината, но фотографията е способна да направи онова, което е отвъд словото, вярва фотографът Иван Ерменков. Във всеки кадър той влага дух, енергия и емоция. Не просто натиска „копчето“, а се стреми да покаже цял нов свят.

Майсторство

Добрият фотограф умее да предскаже момента и има способността да улови неповторимото. И в това е голямото майсторство, защото пропуснеш ли мига, той повече няма да се върне. Фотографиите на Иван Ерменков са доказателството, че прекрасното съществува. Когато прави портрети, той умее да „хване“ невидимата усмивка и смеещите се очи. Чрез фотографиите отрязва своето парче от живота и ни дава своята гледна точка към него.

Животът в кадър

„Искам светът да върне ценностите и добродетелите, които се загубиха във времето, бих искал да виждам трепета и радостта от живота. Сега добротата у хората е на изчезване, няма го и блясъка в очите. Затова се опитвам да провокирам и да представям света по нов начин, отвъд наложения шаблон в България“, казва 19-годишният Иван Ерменков. За него фотографията не е просто работа или хоби, тя е начин на живот. Нещо повече – тя е любов. Според него, за да бъдеш истински успял в нещо и да достигнеш най-големи висоти, трябва изцяло да му се посветиш, да му се отдадеш точно както когато обичаш. Гледайки през обектива, осъзнал, че отвъд „сивата и механична“ половина на живота има и нещо прекрасно: „Човек трябва да е наясно, че когато наблюдава момент, запечатан на снимка, той всъщност наднича във вселената на онзи, който го е заснел. Фотографията може да е стопкадър на един миг, но всъщност тя има силата да разкаже цяла история, притежава мощта да внуши мисли или да наведе зрителя на съществени въпроси.“

Изкуство

Хората имат нужда от фотографията, защото тя е и спомен. Някога, много преди появата на фотоапарата, художникът е запълвал тази липса. Днес всичко изглежда достъпно, дори ни се струва, че е прекалено лесно. Всеки смартфон е снабден с камера и „фотографите“ са навсякъде. Но все пак това е изкуство и в точно това пренасищане от възможности всеки да се докаже като фотограф се открояват най-добрите. Именно фотографията е способствала Иван Ерменков да стигне до извода, че съвършенството се крие в най-простите неща, но именно тази сила да внушаваш чрез минимализъм е най-трудно достижима. Той се стреми не да „препарира“ хора и състояния, а да улови жизнеността и отличителните белези, които изграждат личността и обектите на неговия фотографски интерес. Снима с high-end фототехника и с много обективи, тъй като обективите за фотографа са това, което са четките за художника. Невъзможно е с един или два универсални обектива да постигнеш красив и изящен рисунък, обяснява фотографът.

Хора и събития

Иван Ерменков е снимал ексклузивни поредици за избата Dom Perignon в района Шампан, Франция. Бил е част от екипа, заснел едно от вълнуващите събития в света – конните надбягвания на замръзналото езеро в Сейнт Мориц, Швейцария. Работил е по фотографски проекти за ресторантите на Gordon Ramsay в Англия и Arnaud Lallement във Франция. Пред обектива му са заставали известни личности, сред които бившият президент на футболен клуб Барселона – Жоан Лапорта, футболистът и голмайстор на Реал Мадрид – Иван Саморано, Христо Стоичков и съотборниците му от Барса Чики Бегиристайн, Еузебио Сакристан, Витор Байя, Сержи Бархуан и много други. Работи като клубен фотограф на елитния столичен клуб Cabaret/Club Mascara, а през летния сезон ще снима за именития клуб Бедруум Бийч на Слънчев бряг.

Накъде

Макар да е в началото на своята кариера, той вече подпомага развитието на визуалната култура и лично организира и финансира месечен фотоконкурс за най-добра любителска снимка с награда от 250 лева за победителя, събрал най-много гласове от публиката. За месец май в надпреварата са се включили над 500 участници. Като фотограф Ерменков се стреми да гледа през обектива по свой начин, да бяга от клишетата и заснемането да е разказ, а не просто поредица от снимки. Усъвършенства се всеки ден и подтикнат от критиката и самокритиката, открива нови пътища. Това за него е като четенето на една и съща книга през различните етапи от живота – винаги ще откриеш нещо ново в старото четиво.

Подкрепи Economic.bg