Франция удари Google и Facebook с глоби за €210 млн.
Двете платформи имат три месеца да променят своите практики, като в противен случай регулаторът ще налага нови санкции от €100 хил. на ден

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Френската служба за защита на личните данни CNIL удари гигантите Google и Facebook с общо 210 млн. евро глоби заради използваните от тях „бисквитки“. Това са данните, чрез които те проследяват потребителите онлайн. За санкциите съобщиха френските власти, предава The Guardian.
Технологичните гиганти, включително Apple и Amazon, са подложени на нарастващ натиск относно техните бизнес практики в цяла Европа.
Наложената глоба на Google в размер на 150 млн. евро е рекордна за френския регулатор. Предишната най-висока глоба от него - през декември 2020 г. - отново бе свързана с „бисквитките“ и отново бе насочена към Google. Тогава размерът ѝ бе 100 млн. евро. Днес платформата на Meta - Facebook също получи глоба, но в по-скромен размер - от 60 млн. евро.
Същността на нарушението според CNIL се корени в това, че платформите усложняват отказването на „бисквитките“ от потребителите.
Когато приемате „бисквитки“, това става само с едно клик“, казва Карин Кифер, ръководител на CNIL. „Отхвърлянето на „бисквитки“ трябва да бъде толкова лесно, колкото и приемането им“.
CNIL обаче посочва, че Google, Facebook и YouTube правят много лесно даването на съгласие чрез един бутон, докато отхвърлянето на заявката изисква няколко действия.
Комисията даде на интернет компаниите срок до април 2021 г., за да се адаптират към по-строгите правила за поверителност. Двете платформи имат три месеца да променят своите практики, като в противен случай Франция ще започне да налага глоби от 100 хил. евро на ден след 1 април, добавя CNIL. Пред AFP Google са уверили, че ще променят практиките си след решението на регулатора.
В съответствие с очакванията на потребителите на интернет, ние сме ангажирани да внедрим нови промени, както и да работим активно с CNIL в отговор на нейното решение“, се посочва в изявление на американската компания.
„Бисквитките“ са малки пакети от данни, които се настройват на компютъра на потребителя, когато той посещава сайт. Те позволяват на браузърите да запазват информация за неговата сесия. Те са много ценни за Google и Facebook като начини за персонализиране на рекламата - техният основен източник на приходи. Защитниците на неприкосновеността на личния живот обаче отдавна даваха отпор.
От 2018 г., след като Европейският съюз прие закон за личните данни, интернет компаниите са изправени пред по-строги правила, които ги задължават да търсят прякото съгласие на потребителите, преди да инсталират бисквитки на компютрите си.
Френският вестник Le Figaro беше първият санкциониран, като получи глоба от 50 хил. евро през юли за разрешаване на инсталиране на бисквитки от рекламни партньори без прякото одобрение на потребителите или дори след като те са ги отхвърлили.
CNIL наскоро заяви, че от април месец насам е изпратила 90 официални известия до различни сайтове.
През 2020 г. комисията наложи глоби в размер на 35 и 100 млн. евро съответно на Amazon и Google за тяхното използване на „бисквитки“. Глобите се основаваха на по-ранен вариант на нормативната уредба на ЕС - Общия регламент за защита на данните. Тогава CNIL се аргументира, че компаниите не са успели да дадат „достатъчно ясна“ информация на потребителите относно „бисквитките“.