Гари, който промени първо себе си
Вдъхновяващата история на човек, платил цената да прави онова, което най-силно иска

© ECONOMIC.BG / Wikipedia
Погледнете се в огледалото и се запитайте - какво наистина искам да правя всеки ден до края на живота си... И го направете. Това съветва Гари Вайнерчук, който отдавна си е отговорил на този въпрос и днес е сред най-колоритните хора с влияние в мрежата, познат още като Gary Vee.
Той е предприемач, съосновател и изпълнителен директор на дигиталната рекламна агенция VaynerMedia. Придобива популярност в края на 90 -те като създател на един от първите електронни сайтове за вино. „Ню Йорк Таймс” го нарежда сред най–продаваните автори. Чрез онлайн документалната поредица DailyVee в YouTube той се доказва като човек на действието, който притежава усърдието на пробивна машина.
Основата
Гари (Генадий) е роден на 14 ноември 1975 г. в Беларус. През 1978 г. осемчленно му семейство емигрира в САЩ, като първоначално живеят в Ню Йорк, а после се местят в Едисън, Ню Джърси. „Упоритата работа е единственото нещо, което знам, че работи, когато нямате пари“, казва днес Гари, който още на 6-годишна възраст е започнал да се труди. В началото продава лимонада. След това търговията с бейзболни карти, играчки и артикули от гаражни разпродажби през уикендите му носи значителни приходи. Така още преди колежа той вече има съвсем ясна представа, че един ден бизнес успехът му ще е огромен. И наистина! Гари обаче не чака птичето на късмета само да кацне на рамото му.
Кариера
След като завършва колежа през 1999 г., постепенно започва да поема контрола над семейния бизнес. Ребрандира магазина за вино като Wine Library и насочва продажбите към електронната търговия. През 2006 г. прави собствена телевизия, посветена изцяло на предавания за виното. С комбинация от интернет реклама, имейл маркетинг и голяма доза креативност приходите скоростно нарастват от 4 млн. на 60 млн. долара за 2005 г. През август 2011 г. Гари предприема друга важна стъпка в кариерата – разрастването на VaynerMedia, която заедно с брат си основава две години по-рано.
Лост
Но не изглежда ли всичко някак програмирано? Гари Вайнерчук може ди ни се стори просто човек, тръгнал от Източна Европа, и сбъднал американската си мечта, създавайки успешен бизнес. Той е инвеститор в компании като Twitter, Tumblr, Venmo, и Uber, автор на бестселъри, човек от списъка “40 под 40” най-влиятелни млади лидери Fortune. Постижения, които сами по себе си говорят за системен подход. Как ли го е изградил? Гари не премълчава какво е преодолял, преди да тръгне да катери стъпалата на успеха: „Израснах в емигрантско семейство, в училище бях ужасен ученик и неудачник, но това ме настрои за постигане на крайни печалби в зрелия ми живот. А обкръжението ми – приятели, родители и учители, които постоянно бдяха над мен, както и очакваните провали, ме амбицираха да стана добър човек. Много от нещата, които използвам като лост на успеха, се основават на моето израстване като “загубеняк”: Не бях част от отбор, нямах постижения и завърших със слаб успех“.
Скок
Но как стига до успеха все пак?! С макро търпение и микро скорост, уверява Gary Vee. В днешно време в желанието си да се справят бързо и успешно с предизвикателствата на живота, хората започват да водят твърде прибързан начин на живот. Тази нетърпеливост често довежда до вземането на глупави и необмислени решения. Осъзнавайки това, той прилага тактиката „Бързай бавно“ и става търпелив по отношение на очакванията си за годините напред, но в същото време невероятно отговорен за всяка минута от своя ден: „Всички са крайно прибързващи за макро света си и съвсем търпеливи в губенето на дните си, за да се притесняват за бъдещето. Аз обаче не съм притеснен за годините, защото умея да стисна секундите, без губя от дните си. И повярвайте, това работи“.
Ефективност
Успява да се пребори с всеобщия синдром, наречен от него “Вирус на ДА”. Забелязва, че опитвайки се да кажем ДА на всичко, ние всъщност не успяваме да завършим нищо. Но ако си дадем малко повече време, за да подейства „ваксината“ срещу ДА, бързо ще видим с колко повече неща успяваме да се справим.
Автор на бестселъри
През март 2009 г. Вайнерчук подписва сделка за 10 книги с Харпър Студио за повече от 1 млн. долара и публикува първата книга „Разбий го!" (Crush it!), През 2011 излиза втората му книга „Благодарната икономика“ (The Thank You Economy), а през 2013 се появява „Удар, удар, удар, дясно кроше“ (Jab,jab,jab,right-hook), в която обяснява как да разкажеш своята история в шумния социален свят. 2016-а бележи появата на „#ПопитайГариВий“ (#AskGaryVee). През 2018 той привлече вниманието и на българската аудитория с „Разбивай като предприемач“, Издателство „Лавици“.
Гари Вайнерчук продължава да доказва, че страстта е най-мощното гориво.
Цитат
В бизнеса „Как?“ е много важен въпрос, но „Защо?“ също е значим. Даже повече. Защо искате да бъдете предприемачи? Да споделите знанията си? Да помогнете на хората? Да изградите нещо, което да оставите на наследниците си...
След като предприемачеството стана толкова модерно, много хора започнаха да се определят като предприемачи, без изобщо да са такива. По-скоро трябва да се наричат "искам-да-бъда-предприемач" и се надявам да го направят, преди да развалят репутацията на истинските предприемачи. Уверявам ви, че ако крайната ви цел са парите, то неуспехът ви е в кърпа вързан. Ако целта ви произхожда от грешно място, клиентите все пак ще работят с вас, но при липса на друг вариант (много рядко срещан случай). Те обаче няма да разнесат мълвата за вашата фирма на познатите си. По дефиниция инфлуенсърът предизвиква положителна реклама от уста на уста. Ако за вас не е от голямо значение дали хората се вълнуват от бизнеса ви, то всичко, което правите, е да заемате мястото на някой, който наистина го е грижа и който лесно ще ви измести.
Из „Разбивай като предприемач“
Текстът е част от бр. 102 на сп. „Икономика“.