ГЕРБ предложиха общините да глобяват шофьорите
Ако нарушението е заснето с общинска камера, 70% от постъпилите глоби ще отиват в бюджета на местните власти
Общините да могат да налагат глоби на шофьори, които минават на червен светофар, карат с по-висока скорост от допустимата или са паркирали неправилно. Нарушенията да могат да бъдат проследявани с камерите на общините, предлагат депутатите Александър Ненков и Маноил Манев от ГЕРБ с промени в Закона за движение по пътищата.
Определени служители в общините ще могат да връчват електронни фишове за нарушенията, когато водачите отидат да си платят данъците. Идеята на промените е 70% от постъпилите глоби да отиват в бюджетите на местните власти, но само ако нарушенията са заснети с общинска камера.
Подобна идея в края на октомври миналата година лансира и председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев. Тогава той заяви, че Столична община има ресурс да следи нарушенията, тъй като има около 600 камери. По думите на Георгиев постъпилите средства могат да се вложат в подобряване на пътната безопасност.
Подобни са и мотивите на вносителите на промените. Според тях тъй като общините имат правомощията да ремонтират общински пътища, да следят за безопасността, то те трябва да имат правомощия и да глобяват, за да използват средствата за маркировка, мантинели и знаци.
Другите промени в Закона за пътищата
В момента Законът е отворен за промени, тъй като има внесени предложения от други политически формации, но те са главно свързани с управлението на тол системата и възможността водачите да бъдат уведомявани при сгрешени винетки и грешно декларирани тол сегменти – нещо, за което превозвачите настояват от последните две години.
Депутатите отхвърлиха вече възможността да бъдат намалени комисионите на Националните доставчици на услугите от 7 на 3%. Въпреки това между първо и второ четене „Демократична България“ отново връща на дневен ред промените. Божидар Божанов отново предлага намелените комисиони и разделянето на НДУ-тата на две – такива, които продават само тол и такива, които продават само винетки. Надежда Йорданова и Иван Белчев пък отново предлагат определена част от таксите за преминаване през съоръжения тип „Дунав мост“ да остават в бюджетите на местните власти.
Промените предстоят да бъдат гледани в Регионална комисия на второ четене в понеделник (30 януари), но предвид разпускането на парламента на 3 февруари, окончателната редакция на закона е под въпрос.