Столична община иска да глобява нарушителите на пътя
Общинския съвет представи пакет от мерки за подобряване на пътната безопасност в София
Столична община е готова със законопроект, който да ѝ позволи да глобява нарушители на правилника за движение. По думите на председателя на Столичния общински съвет (СОС) Георги Георгиев промените в Закона за движение по пътищата са изготвени и се обсъждат с парламентарната група на ГЕРБ-СДС, за да бъдат придвижени в Народното събрание.
Изказването си председателят на СОС направи по време на пресконференция, на която бяха представени мерки, с които общината ще се опита да подобри пътната безопасност в града.
По думите му проблемът е твърде сложен, за да бъде решен само от една институция. Именно заради това всички общини в страната трябва да имат правомощия да глобяват недобросъвестни шофьори за три основни нарушения – превишена скорост, минаване на червен светофар и шофиране в забранена посока на движението.
Това са нарушения, които създават чувство на безнаказаност у нарушителите и усещане за дефицит на справедливост в обществото“, заяви Георгиев.
По думите му Столична община има ресурс да следи за нарушенията посредством камерите в града, които са около 600. Нарушители пък може да получават глобите си изцяло електронно, като за целта в общината ще се създаде ново звено, което да отговаря за това. По думите на Георгиев средствата от глобите трябва да постъпват в общинските бюджети, за да бъдат инвестирани след това в подобряване на пътната безопасност.
Пакет от мерки за безопасни пътища в София
Докладът с пакета от мерки за подобряване на пътната безопасност в София ще бъде гледан на заседанието на СОС в четвъртък. Георгиев заяви, че мерките не представляват просто „декоративни документи“, а конкретно изброени решения, по които се е работило през последните 2 месеца.
Радарни табла за скорост – такива вече има на бул. „Черни връх“, но СОС иска да постави такива и на 10 други пътни артерии в града. Таблата могат да се променят и да визуализират моментната скорост на автомобила и трябва да служат за „червена лампа“ на водачите, за да намалят скоростта си. Освен за самоконтрол на шофьорите, таблата служат и за събиране на статистическа информация за скоростта на движение на преминаващите коли. Идеята е данните да се предоставят на СДВР, за да се набележат местата с концентрация на нарушители и да бъде засилен контролът.
На „Черни връх“ се вижда, че продължава практиката след 22.00 ч. да се шофира с над 100 км, дори до 150 км/ч. Това е безумие и престъпно поведение. Апелираме контролните органи да прецизират усилията си за контрол с тези едва 15 патрулни автомобили за цяла София за 3 900 км улична мрежа“, заяви Георгиев.
Закупуване на тестове за наркотични вещества – мярката предвижда закупуването на 1000 такива теста и дарението им на МВР, за да проверяват нарушителите. Георгиев подчерта, че МВР ще определи какви да са точно тестовете, а единственото изискването на СОС е, „ако с тези устройства тестват шофьори, да тестват и полицаите, и обратното“.
Шофирането късно вечер с много виска скорост много често е под влиянието на алкохол и наркотици. Така ще дадем възможност на „Пътна полиция“ да е по-ефективна“, обясни Георгиев.
Светлоотразителни гривни за първокласниците – това е пилотен проект, стартирал тази година, но желанието на СОС е да се превърне в политика на общината, така че всяка година 14 – 15 хиляди първокласници да получават такива гривни. Идеята е всички ученици до 4-ти клас да имат такива години през следващите години.
Децата трябва да са по-видими на пътя, но гривните обръщат внимание на всички нас, че те нямат рефлекси и навици на възрастни, така че трябва да ги пазим“, коментира Георгиев.
Модулни пешеходни острови – тези съоръжения са сглобяеми и лесни за поставяне и демонтиране. Целта е пешеходците да имат „защитено място“, на което да изчакат и да се огледат, за да не притичват по платната. Ще се поставят там, където ширината на пътното платно го позволява. Георгиев коментира, че така се стеснява и лентата за движение, което кара шофьорите принудително да намалят скоростта.
Ограничители на пешеходни пътеки, или т.нар. „бъмпери“ – такива съоръжения вече има поставени пилотно на няколко места в столицата. Представляват полусфери, които се поставят на разстояние преди пешеходни пътеки и автоматично принуждават водачите да намалят скоростта преди пешеходните пътеки, но и не позволяват паркиране в зоната.
Георгиев обясни, че гражданите искат повдигнати пешеходни пътеки, но такива не могат да бъдат поставяни на места, където преминава градския транспорт, и именно заради това най-доброто решение са въпросните бъмпери. Още едно преимущество е, че изискванията за поставянето им са много по-малко.
Осветяване на пешеходни пътеки – мярката не е толкова необходима в централната градска част, колкото в различни квартали на града.
Вменяваме задължение на администрацията в 6-месечен срок да постави допълнително осветление на пътеките", коментира Георгиев.
Обезопасяване на спирките на градския транспорт с т.нар. Trief Kerbs – това са повдигнати бордюри, чиято цел е да отблъснат отклоняващо се превозно средство. Георгиев обясни, че няма да бъдат поставяни на всички спирки в града, а ще бъде възложен доклад, за да бъдат поставени първоначално на най-инфарктните места.
Тръбно-решетъчни парапети – тези съоръжения са добре познати на всички, като идеята е да бъдат поставяни на натоварени булеварди и кръстовища. Целта е да спрат преминаването на кола при инцидент от едно платно в друго, както и да ограничат пресичането на пешеходци по опасни пътни артерии.
Подобряване на квалификацията на младите шофьори – по думите на Георгиев този проект е най-голямата иновация. Той обясни, че паркинга на „Столичен автотранспорт“ се подготвя, за да бъде обособен като учебен полигон, на който известни пътни експерти да провеждат обучения на водачи между 18 и 28-годишна възраст.
Ще има теоретична част и практическо обучение. Младите водачи са рискова група и когато нямат опит, създават предпоставки за произшествия“, коментира Георгиев.
Междувременно ще текат информационни кампании, насочени към родители шофьори за подобряване на пътната безопасност. Георгиев заяви, че ако трябва ще стъпят и в социалната мрежа Tik Tok. По отношение на средствата, нужни за прилагането на мерките, той не коментира точна сума, но заяви, че ежегодно в бюджета на общината се предвиждат средства и изменението му не се налага.
В бюджета средства, с които да запазим и защитим живота на гражданите, винаги се намират“, обобщи председателят на СОС.