Google иска да спре бисквитките в Chrome
Това е един от най-доходоносните инструменти за проследяване на потребителите онлайн

© ECONOMIC.BG / Unsplash
~ 2 мин.
Google планира да блокира обикновения начин, по който бизнесът следи дейността на онлайн потребите в нейния браузър Chrome. Стъпката ще бъде направена в рамките на следващите две години и идва в опит да се задоволят повишаващите се изисквания за поверителност на потребителите, предава Reuters.
Планът на Google е да ограничи рекламните софтуерни компании и други организации, свързващи бисквитките в браузъра към уебсайтове, които не оперират. Това заяви американския гигант в търсенето в публикация в блога си във вторник.
Apple направи подобен ход през 2017 г. в своя браузър Safari. Глобалният пазарен дял на Chrome обаче е над три пъти по-голям от него и на практика се ползва от най-много потребители.
Обявената двугодишна цел е нова, макар че съобщението на Google се очакваше от индустрията от няколко месеца.
Според финансовите експерти ефектът върху собствения рекламен бизнес на Google ще е минимален, тъй като гигантът събира данни за потребителите по много други начини. Акциите на някои конкурентни играчи за рекламен софтуер обаче се понижиха във вторник, в това число на Criteo (с 8%) и Trade Desk (с 1.4%).
В продължение на почти три десетилетия бисквитките, поставени от сравнително непознати компании в почти всеки уебсайт, подхранват рекламата в интернет. Те са инструмент в браузърите, който позволява на операторите на сайтове да запазват данни за потребителите, трупайки полезна информация за дейността му и дали влиза в платформата.
Бисквитки обаче разкриват широк хоризонт за съмнителни доставчици да следят какви страници посещават потребителите. Когато се споделят с рекламодатели, данните дават възможности да се прогнозира кои реклами би намерил съответния човек за релевантни за него.
Напоследък обаче потребители и регулатори все по-често поставят въпроса за начините на споделяне на информацията за тях, придобита от сърфирането им в интернет. Нарушенията с поверителността зачестиха и съответно родиха нови закони, не само в Европа, но и на места като САЩ.
От изявлението на Google става ясно, че обявената стъпка няма да влезе ефективно в сила, докато не се появят приложими алтернативи, осигуряващи по-голяма конфиденциалност. Всяка голяма промяна в уеб технологията обаче изисква значителни инвестиции от страна на операторите на уебсайтове. Остава неясно дали ограничаването на събирането на данни за потребителите няма да пресира цените на онлайн рекламите.
Първоначалната обратна връзка „ни дава увереност, че решенията в това пространство може да работят“, коментира Джъстин Шу, директор на Chrome Engineering в Google.