Грижа за уменията на бъдещето
Дългогодишната програма на Yettel помага на деца и възрастни да са по-добре подготвени за новия дигитален свят

© ECONOMIC.BG / Yettel
Интерактивният куиз Digital Scouts помага на децата да учат за безопасния интернет
Днес технологиите се развиват много по-бързо, отколкото когато и да е било досега. Ефективното и осъзнатото им използване обаче изисква знание за възможностите, които предлагат, но и за потенциалните заплахи.
Най-дългогодишната кампания за корпоративна социална отговорност на Yettel е посветена именно на безопасното използване на интернет. С нея телекомът затвърждава важната роля на бизнеса за преодоляване на дигиталното разделение. И поставя на дневен ред нуждата от овладяване на уменията на бъдещето, така че повече хора да бъдат пълноценни членове на съвременното дигитално общество. Амбицията на Yettel е всяка година да достига до 40 000 деца и младежи с темите за онлайн безопасността, както и да помага на 10 000 души да развиват дигиталните си умения.
„Новото поколение, което израства заедно с развитието на технологичната сфера, се ориентира много по-лесно в дигитална среда, но често пък не осъзнава част от опасностите, които ни дебнат онлайн. От друга страна – родителите, бабите и дядовците, учителите, невинаги са толкова на „ти“ с технологиите, което прави комуникацията по темата, както и опитите им да предпазят подрастващите от различните заплахи, доста по-трудни“, посочва Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel.
Маргита Колчева - Снимка Yettel
Програмата обхваща теми като защита на личните данни – създаване на силни пароли и особености при разговори с непознати; изграждане на критично мислене, заради нарастващата дезинформация и необходимостта от разпознаване на фалшиви новини; както и онлайн заплахи, кибертормоз и превенция срещу зловредно съдържание и измами.
Дигиталната безопасност започва у дома
Заедно в мисията на телекома за по-голяма сигурност във виртуалния свят е Националният център за безопасен интернет. В партньорство с организацията Yettel разработва полезни материали и ресурси за деца, учители и родители. Организира също редица онлайн и офлайн кампании с представяне на реални казуси и рискови ситуации, в които може да попадне всеки.
"Сътрудничеството ни с Yettel е изключително ценно за нас, защото ни дава възможност не само да разширим обхвата на работата си, но и да покажем, че заедно можем да създадем по-сигурно и по-добро бъдеще за нашите деца в дигиталния свят. С реализираните обучения, събития и кампании през 2024 г. достигнахме до хиляди деца, родители и учители, като насочихме най-много усилията си към работа с родители, защото те играят ключова роля в развиването на дигитално-медийните умения и безопасно поведение на своите деца“, коментира Антоанета Василева, координатор на Националния център за безопасен интернет.
Качественият родителски контрол изисква добро познаване на платформите, в които децата прекарват най-много време. Не само кой и какво съдържание споделя в тях, но и какви рискове крият. Затова през 2024 г. телекомът обръща специално внимание на дигиталното родителство. В помощ на семействата, заедно с Центъра за безопасен интернет, операторът събира в специална страница приложими и актуални съвети за изграждането на дигитална култура у децата и защита на най-малките в интернет.
Нова ера в класната стая
Освен у дома, темата за безопасното сърфиране в интернет все по-често присъства и в училище. Като носители на знанието, но и авторитети за подрастващите, учителите играят важна роля за подготовка на бъдещите „дигитални граждани“. Специално създадени безплатни уроци в образователната онлайн платформа iZZI на издателство „Клет България“ помагат на преподавателите да обучават децата за използването на социалните медии, кибертормоза и особеностите при общуването с непознати.
„С тази инициатива подпомагаме, от една страна, учителите да повишат дигиталната си грамотност, а от друга – развиването на ключови способности у децата, свързани със защитата на личните данни и изграждането на здравословни дигитални навици. Всеки нов урок, който създаваме по програмата с Центъра за безопасен интернет и Yettel, се радва на сериозен интерес от учителите и това ни мотивира да продължаваме нашата работа в подкрепа на безопасната интернет среда“, обясняват от издателство „Клет България“.
Заедно в час с изкуствения интелект
Въпросът за приложението на изкуствения интелект в клас също намира своето място в програмата на Yettel. През 2024 г. телекомът провежда второ издание на проекта „Дигитални умения в ерата на изкуствения интелект“ в партньорство с образователната платформа prepodavame.bg, създадена от фондация „Заедно в час“. Академията помага на учителите да се адаптират към съвременната онлайн среда и да внедряват новите технологии в учебния процес. Материалите имат практически фокус с конкретни примери за използването на инструменти като ChatGPT, Gemini, Copilot и BgGPT.
„Участниците в академията развиха уменията си за изграждане на позитивни дигитални навици и как се използват различни чатботове и приложения с изкуствен интелект. От началото на учебната 2024/2025 г. наблюдаваме увеличаващ се интерес и нужда от подкрепа у учителите относно ролята на изкуствения интелект в тяхната работа“, казва Петко Иванов, ръководител на prepodavame.bg.
Пълноценни в съвременното общество
Освен принос към целите в стратегията за устойчиво развитие, с развитието на програмата „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“ Yettel подпомага и друг важен обществен приоритет – повишаване на дигиталните компетенции на населението, заложен в програмата Цифрово десетилетие на Европа. Като поставя на дневен ред нуждата от овладяване на уменията на бъдещето, така че повече хора да бъдат пълноценни членове на съвременното дигитално общество. „Най-големият успех за мен се крие в това, че надграждайки програмата с нови теми и активности, поддържаме искрата на любопитството сред децата, родителите и учителите в цялата страна“, уверява Маргита Колчева.
Текстът е част от бр. 124 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.