Гросмайстори в бизнеса
Двата основни компонента в шахматната стратегия са валидни и в мениджмънта - правилна оценка на позицията и избор на верен план
Шахматът е проста игра: трябва да си пазиш фигурките и да ги местиш от квадратче в квадратче – казваше един приятел, но дали е точно така?
Според проф. Ювенсио Бланко правилната дефиниция е “цялостен процес на поставяне и решаване на проблеми и прилагане на творческо мислене в ситуации на неопределеност”. Може да добавим: стратегическа игра, в която сме длъжни да се съобразяваме с (и предвиждаме) плановете и ходовете на противника. Характеристики, които всеки уважаващ себе си мениджър притежава. Ако вникнем малко по-надълбоко, може би ще разберем и защо тази игра е наричана (и наистина е) вечна, въпреки нееднократните забрани – последната бе от режима на талибаните в Афганистан. Явявайки се “бунт срещу авторитетите” (Артуро-Перес Реверте) – основната цел е да бъде пленена най-важната фигура на противника - шахматът съдържа в правилата си рядко срещан толеранс. Двата царя нямат право да се доближават един до друг. И нещо повече – невъзможно е царят да напада противниковата дама! Тази игра всъщност е огледално отражение на ежедневните житейски сблъсъци и проблеми на човека. Не случайно и Гари Каспаров написа книга, ориентирана към бизнес и политическите среди със заглавие „Животът като партия шах“.
Когато търсим паралелите между стратегиите в древната игра и в бизнеса, ние по-скоро трябва да обърнем внимание на моделите за анализ и вземане на решения. Двата основни стратегически компонента, формиращи разликата в нивото на играчите са: правилна оценка на позицията и избор на верен план.
Методологията за оценка на позицията включва: проверка за непосредствените заплахи на противника, положение на царете, оценка на материалното съотношение, владеене на центъра, пространствено преимущество, анализ на разположението на фигурите (силни и слаби такива), контрол на ключови полета, пешечна структура. След като приключим с този етап, идва следващият: съставяне и реализиране на плана за игра.
„По-добре да играете с лош план, отколкото без план.“ - казва д-р Емануил Ласкер, световен шампион в продължение на 27 години, а неговият съвременник - маестрото Евгений Зноско-Боровски, е още по-категоричен: „Вие сте длъжни да търсите не ход, и даже не най-добрия ход, а реалистичен план!“. И двете твърдения звучат остроумно и прагматично, кореспондирайки с известната бизнес поговорка: „Планът без действия е безполезен, действието без план е пагубно.“
Релациите между шахматните и бизнес стратегиите са не една и две. И реално се избират от играчите, които имат характерен стил (агресивен или дефанзивен, позиционен или комбинативен, консервативен или рисков и т.н.), предпочитания към определени структури и типови позиции, стремеж към достигане на определена цел. Ключови са адаптивните модели, които могат да се допълват, променят и трансформират. Например:
Гамбит – дебют, при който едната страна жертва материал (пешка, две, фигура и т.н.), за да получи позиционно преимущество – инициатива, пространство, по-бързо развитие и др. Но гамбитът освен да бъде приет, може да бъде отказан, а можем да станем свидетели или участници в контрагамбит, когато другата страна направи контражертва!
Дамски гамбит - Снимка: Авторът
Бизнес организациите могат да бъдат охарактеризирани като няколко основни типа, с водещи стратегии, спрямо вътрешната и външната среда по Майлс и Сноу:
- „Р" (Prospector) - акцентира върху бизнес стратегиите, свързани с предлагането на нови продукти, използването на нови технологии, навлизането на нови пазари и др. Те се прилагат в динамична и сложна среда, която се характеризира със значителна неопределеност и висок риск. Тази организация умело се възползва от възможностите, които предоставят промените в обкръжаващата среда.
- „A" (Analyzer) - съсредоточава се върху бизнес стратегиите, свързани с предлагането на своите постоянни клиенти както на утвърдени, така и на нови продукти. Те се прилагат в среда, в която има умерена неопределеност и риск. Тази организация балансира между традициите и иновациите, като едновременно предлага утвърдени и нови продукти. Една част от нейните поделения се занимават с класически продукти и технологии, а друга част – с нови такива. Тя разчита както на лоялните клиенти на обичайните пазари, така и на купувачите на новите пазари, които бързо възприемат нoвостите.
- "D" (Defender) - концентрира се върху бизнес стратегиите за съхраняване на завоюваните позиции. Тя фокусира своите усилия върху ефективното производство на сравнително ограничена продуктова гама, която предлага на избрани целеви пазари. Тези стратегии се използват в стабилна среда, която крие незначителна неопределеност и риск.
- „R" (Reactor) - насочена към бизнес стратегиите, които спонтанно откликват на промените в обкръжаващата среда. Характеризира се с партизански, хакерски стил на действия.
Нерядко до успех може да се стигне по няколко паралелни начина, разбира се, ако сте „си постлали добре“.
Целта на играта: матирането на противниковия цар извежда и основния шахматен закон: ограничаване подвижността на противника!
Задушен мат - Снимка: Авторът
Подобна е ситуацията и в наситената конкуретна среда в съвременния икономически свят. Много по-често успехът на едни е за сметка на загубите на други, а win-win стратегията остава добро пожелание и стремеж. Вероятно именно това съхранява интереса към древната игра: възпитателно-образователната ѝ характеристика – прекрасно средство за изграждане на морално-волеви качества, конкуретноспособност, бърза мисъл и смелост за вземане на решения. Заниманията с шахмат развиват и двете полукълба, като логиката и интуицията вървят ръка за ръка. Създават се навици и стремеж към максимално точна прогностичност, което е и целта на всяка наука.
Както е формулирал д-р Вл. Бостанджиев („Живият ум“, Кибеа 2010, 2015): „според принципа на дихотомия между решенията и обясненията, така и шахматната теория и умения се развиват при преходи от спекулативно към прагматично мислене, следвайки исторически процес на зараждане на нови системи за вземане на решения.“. Включването на изкуствения интелект (ИИ) направи шахмата по-интересен и по-достъпен за всички, особено по време на наложените локдауни, когато хората търсеха смислено дистанционно забавление и общуване.
А относно избора на ход и план в играта и избор на бизнес план нека обобщим с мъдрата мисъл на Ралф Уолдо Емерсън: „Човек, който знае какво да прави, винаги ще има работа. А онзи, който знае защо това трябва да се направи, винаги ще бъде негов началник.“
Снимка: Маргарита Кирилова
Симеон Стоичков е роден през 1975 г. в София, завършил с отличен Треньорския факултет на НСА „Васил Левски“ през 2002 г., с над 20-годишен опит като треньор и лектор по шахмат; консултант и организатор на едни от най-големите спортни събития у нас в бордните и стратегическите игри. Автор и рецензент на множество публикации по специализирани и социални теми в български и чуждестранни медии. Съавтор на биографичната книга за световната ни шампионка по шахмат „Антоанета Стефанова: 20 години и 20 дни по пътя към короната“ (Сиела, 2004).; шампион в Международния турнир за артисти в Париж 2012, 2014, 2015 г.; участник в работата на два от последните конгреси на Международната шахматна федерация ФИДЕ - в Баку 2016 г. и в Анталия 2017 г.