Гвоздейков предлага по-дълъг срок за отстраняване на повреди при неуспешен ГТП
Промяната ще влезе в сила заради хаоса около свързването на пунктовете с новата система
Шофьорите, които не са преминали успешен годишен технически преглед ще имат по-дълъг срок, в който да отстранят повредите по автомобила си без той да бъде спиран от движение. Министерството на транспорта ще предложи сегашният срок от 14 дни, заложен в наредбата, да бъде удължен на 30 дни. Това съобщи служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков на събитие по повод сигнали за възникнали проблеми след свързването на пунктовете за технически прегледи със системата на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА).
Техническото свързване е факт от 21 юли като след това се появиха твърдения, че изискванията за изгорените газове са твърде завишени и дори нови коли не успяват да преминат прегледите. Именно заради това министерството предлага автомобили, които не са преминали прегледите заради завишени показатели на вредни емисии, да не бъдат квалифицирани като опасни, да не бъдат спирани директно от движение и следователно да имат толеранс да поправят повредите.
Изискванията, които са заложени, като стойности, са въведени с европейска директива и те не могат да бъдат променяни. Категоризират се 3 групи автомобили, според тях. Първа категория на такива, които минават преглед с незначителни забележки. Втората категория е на автомобили, които имат проблеми, но може да ги отстранят в 14-дневен срок и да се явят повторно. Третата категория е на такива автомобили, които застрашават движението по пътищата и вредят на околната среда, т.е. т.нар. "опасни".
В нея попадат и автомобили с лоши показатели на изгорелите газове", посочи служебният министър.
Предложението на ведомството е именно такива коли да не се квалифицират като опасни и да имат възможност за повторно явяване на преглед. По думите на Гвоздейков завишените нива на газове е непряка опасност и няма отношение с пътната безопасност.
Това, което може да направим, е да ги квалифицираме в средна категория и да им дадем време от 14 до 30 дни да отстранят проблема. Ако си мислят хората, че проблемът ще се реши от само себе си, не е така. Автомобилният ни парк е стар, но това не ни ограничава да правим добра поддръжка и да подхождаме отговорно."
Той допълни, че от понеделник е създадена работна група, която има 5 дни да изготви промените, а в петък служебният министър очаква доклад, който да одобри. След това ще се спазят стандартните процедури и ще се търси възможност за по-къс период на обнародване.
Припомняме, че проблемите костваха и поста на изпълнителния директор на ИААА, който миналата седмица бе уволнен. Идеята на свързването бе данните от измервателните уреди (газоанализатор, димомер и спирачен стенд) задължително да се подават автоматично от пунктовете за технически преглед до ИААА.
Служебният министър представи данни, които показват, че преди свързването на пунктовете със системата само за две седмици (в периода от 8 до 22 юли) ГТП са преминали над 139 хил. автомобили. От тях временно допуснати за 208 автомобили, или 0.15%. Недопуснати са 32 автомобили, или 0.01%.
След свързването, в периода 22 юли - 4 август, ГТП са преминали над 127 хил. автомобила. От тях временно допуснати са 1808, или 1.4%. Недопуснати са 101 автомобили, или 0.14%. Въпреки лекото увеличение, според Гвоздейков проблеми няма.
Няма хаос. Отнета е възможността пунктовете да въвеждат данните ръчно. Вече има прецизност на годишния технически преглед, има по-голяма сигурност и може да кажем, че това ще подобри пътната безопасност и ще намали травматизма по пътищата", заяви Гвоздейков.