Гвоздейков се надява магистрала „Струма“ да е готова до 2027 г.
Най-голямото предизвикателство ще е преминаването на магистралата през Кресненското дефиле, коментира транспортният министър
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков изрази увереност, че магистрала „Струма“ може да е готова до 2027 г. Регионалният му колега – зам.-министърът Ивайло Стайков – обаче не се ангажира с точни срокове.
До момента са изградени 100 км със средства от Европа като инвестициите са над 1 милиард лева, но предстои най-голямото предизвикателство, което е преминаването през Кресненското дефиле“, заяви Гвоздейков по време на Софийския икономически форум ІV.
Нито Гвоздейков, нито Стайков не споменават дали има вече избран вариант на трасе, през което да мине магистралата през Кресненското дефиле.
Припомняме, че „Струма“ се превърна в основна тема през последните дни на служебния кабинет „Донев“. Бившият регионален министър Иван Шишков казваше, че все още няма избран вариант за трасето през Кресненското дефиле, тъй като тече анализ на екологичните мерки.
Въпреки това Агенция „Пътна инфраструктура“ тихомълком подписа договорите за строителството на въпросната отсечка между Крупник и Кресна. Нещо повече – даде старт на стоежа на пътен възел „Кресна“ и пътните връзки към него. Това провокира еколози и природозащитници да излязат на протест. Според тях така се предрешава варианта на трасе. До последно Шишков отричаше.
Във форума участие взе и Джордж Кремлис, бивш главен съветник на гръцкия министър-председател по въпросите на енергетиката, околната среда, климата и кръговата икономика и почетен директор към Европейската комисия. Той подчерта важността на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, което трябва да изчака да 2027.
Има готов проект и европейското финансиране, което е одобрено отдавна, ще бъде изгубено, ако не се оползотвори. В действителност, има необходимост от намеса на ниво Брюксел, от самия президент на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Вярвам, че новото българско правителство има легитимността и на това най-високо ниво, както с президента, така и с комисар Ферейра, за да осигурят необходимата подкрепа за завършването на този важен инфраструктурен проект“, коментира Кремлис.
На форума зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Ивайло Стайков също подчерта важността на довършването на участъка от Благоевград до Симитли на АМ "Струма".
Важен е въпросът с Кресненското дефиле и екологичната загриженост и желание да стартираме това, което вече е договорено. Ще вземем под внимание всички заинтересовани страни и гледни точки, като моето лично желание е да стартираме истинско изпълнение, като не мога да поема ангажимент със сроковете, в които това ще се случи“, каза Стайков.
Според него е редно да се изчакат всички процедури, за да има по-добра възможност за истинско изпълнение, "а не да търсим причини защо това да не се случи".
Гръцка подкрепа
Георги Гвоздейков изтъкна и доброто сътрудничество с гръцкия бизнес, като даде пример, че и в момента компании от южната ни съседка изпълняват някои от най-големите инфраструктурни проекти.
Затова призовавам гръцките фирми, да участват в предстоящите търгове за новите проекти. Защото това е и още един шанс да гарантираме максимално конкурентен подбор", подчерта още той.
„Българската държава разчита изключително много на подкрепата на Гърция и за присъединяването на страната към Шенген, защото това ще помогне значително на бизнеса от двете страни на границата", категоричен бе министър Гвоздейков.
Продължава активната работа по приоритетния за двете страни коридор Sea2Sea, който ще свърже пристанищата на Егейско море, Черно море и река Дунав с железопътен транспорт", обясни Гвоздейков.
Той допълни, че вече е формиран екип от експерти, който ще работи по проекта и се очакват реципрочни действия от гръцката страна, което ще даде възможност за ускоряване на изпълнението му. Целта е част от дейностите да бъдат финансирани от Механизма за свързана Европа 2021-2027 г.
Сред приоритетите на правителството са и изграждането на магистралата Велико Търново – Русе, както и строителството на тунела под Шипка. Припомняме, че съоръжението трябваше да бъде готово през лятото на 2026 г., но грешка на АПИ ще забави проекта поне с половин година.
Преди седмица отворихме проектите за кандидатстване по процедурата за транспортна свързаност, които са на стойност близо 3 милиарда лева, които финансират именно тези големи инфраструктури проекти и ако те са готови, ние ще ги разгледаме незабавно", каза министърът на транспорта и съобщенията.
Мерки за облекчаването на трафика с Румъния
По-рано през деня Гвоздейков проведе среща с посланика на България в Букурещ Н.Пр. Радко Влайков, за да обсъдят ситуацията с преминаването през граничните пунктове Видин-Калафат и Русе-Гюргево и да набележат мерки за решаване на проблема. Разговорите са по повод множество сигнали от последните дни от представители на тежкотоварния бранш за километрични опашки на изход от България към Румъния.
Необходимо е тясно сътрудничество между институциите, които имат отношение към темата и заедно с МВР и местната власт ще създадем организация за решаване на този системен проблем", подчерта министър Гвоздейков.
Георги Гвоздейков посочи още, че българската държава има пълна готовност за пускането на фериботната линия Русе-Гюргево, но от румънска страна имат още работа.
Ако стартираме в най-кратки срокове ферибота, той ще намали трафика с 25%, което значително ще подобри ситуацията на Дунав мост", обясни транспортният министър.
Припомняме, че фериботната линия бе договорена между двете държави още по време на кабинета "Петков". Бившият транспортен министър Николай Събев и регионалният му колега Гроздан Караджов обещаваха, че тя ще заработи още през юни миналата година.
От прессъобщението на транспортно ведомство не става ясно дали Гвоздейков е обсъдил и изграждането на трети мост над Дунав. Само преди дни Димитър Савов, директор на Дирекция „Национална транспортна политика“ в Министерство на транспорта коментира, че министърът ще коментира моста с румънската страна.