Интелигентно зареждане с гъвкави услуги: Как собствениците на електромобили могат да спестят?
До 2030 г. ще има повече от 50 милиона електрически превозни средства (EV) по пътищата на Европа

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
До 2030 г. ще има повече от 50 милиона електрически превозни средства (EV) по пътищата на Европа, представляващи 15% от общия автомобилен парк и всеки собственик на електромобил може спести от 450 до 2900 евро всяка година, като използва интелигентно зареждане – еднопосочно и двупосочно. Това се анализира в ново проучване на Eurelectric и EY.
Докладът изследва ролята на еднопосочното интелигентно зареждане, което позволява на електромобилите да черпят енергия от мрежата в оптимално време, и технологията превозно средство към мрежата (V2G), позволяваща на електромобилите да черпят мощност и да изпращат електроенергия обратно към мрежата. Този технология намалява общите разходи за притежание на автомобил (TCO) за потребителите, както и предоставя решения за балансиране на мрежата и ускорява приемането на възобновяема енергия.
До 2030 г. ресурсите за гъвкавост в цяла Европа ще трябва да се удвоят повече от два пъти, за да бъдат в крак с все по-прекъсващата енергийна система“, каза Серж Коле, EY Global Power & Utilities Leader. „Чрез изместване на зареждането на електромобили към оптимални времена и активиране на V2G, можем да намалим значително разходите за енергия за потребителите, да облекчим напрежението в мрежата и да подкрепим интегрирането на възобновяеми източници в енергийната система.“
Използването на гъвкавостта на EV ще намали TCO на превозното средство за потребителите в сравнение с превозно средство с двигател с вътрешно горене. EY изчисли, че чрез преминаване към еквивалентно електрическо превозно средство се очаква да бъдат реализирани средно годишни спестявания от 4% в компактния сегмент, 9% в сегмента на семейните автомобили и 14% за големи/спортни автомобили (SUV) на шест ключови пазара в Европа.
Спестявания
Въпреки това, докато спестяванията варират спрямо пазара, проучването установи, че когато е оптимално заредено и възнаградено за продажба на енергия обратно към мрежата, TCO на превозното средство намалява значително:
Въпреки повишеното търсене на електроенергия, което идва с притежаването на EV, собственикът на компактно EV ще направи спестявания. Те варират от средно 2% (101 евро) в Испания до 5% (347 евро) в Обединеното кралство от годишната цена на превозното средство.
В сегмента на семейните автомобили спестяванията са по-големи. В Обединеното кралство средната стойност е 6%, което се равнява на 485 евро на година. В Германия нивото е 11%, или 850 евро на година. В Холандия могат да се спестят до 16% или 1375 евро на година.
V2G или V2H технологиите осигуряват най-големи спестявания - със зареждане извън пиковите часове, чрез просто изместване на зареждането от скъпи пикови часове (ранна вечер) към периоди с ниски цени (22:00 ч. до 8:00 ч. сутринта). Използвайки и продавайки енергия обратно към мрежата, като същевременно се възползва от динамична тарифа за ToU, средният собственик на EV може да спести между 285 евро (в Холандия) до 1760 евро, показва изчислението.
Таксуването на ToU увеличава спестяванията, тъй като таксуването се измества автоматично, за да се възползва от очакваните пазарни условия и извън пиковите цени. Спестяванията варират от 30 до 110 евро.
Интелигентното зареждане и V2G са от съществено значение за управление на претоварването на мрежата и намаляване на разходите за инвестиции в мрежата. Докладът установява, че:
- Чрез инвестиране напред, за да отговори на бъдещото търсене, оптимизиране на мрежата и използване на гъвкавостта от наличните активи, европейските мрежови оператори биха могли да се възползват от прогнозираните спестявания от 4.36 млрд. долара всяка година.
- До 2030 г. се очаква електромобилите да допринасят с до 4% от годишното електроснабдяване на Европа, което се равнява на 114 TWh, достатъчно за захранване на 30 милиона домове.
- До 2040 г., ако всички електромобили могат да се зареждат двупосочно, над 10% от енергийните нужди на Европа могат да бъдат съхранявани и повторно инжектирани, когато е необходимо.
Тъй като енергийният микс в Европа се насочва към възобновяеми източници, способността за съхраняване и разреждане на енергия, когато е необходимо, става критична. Докладът подчертава:
- Случаите на отрицателни цени на електроенергията, нарастват със 160% на годишна база. Те бяха регистрирани на почти всеки европейски пазар на електроенергия, водени от растежа на субсидирания, ценово нечувствителен производствен капацитет, като ядрена и слънчева енергия на покрива, съчетано с ниско търсене.
- Търсенето на гъвкавост ще се удвои в Европа до 2030 г.- гъвкавостта на електромобилите може да помогне да се избегне ограничаването на енергията от възобновяеми източници и да гарантира наличието на енергия, когато търсенето се увеличи.