Storytel ще развие издателската екосистема в България
Стрийминг услугата е шанс за достигане до нови потребители на качествена литература
Лиза Василева, регионален мениджър на Storytel България:

© ECONOMIC.BG / Личен архив
~ 3 мин.
– Г-жо Василева, ще разкажете ли малко повече за Storytel?
– Storytel е първата в света компания, която предлага стрийминг услуга на аудиокниги. Създадена е през 2005 г. в Швеция. Днес тя вече е стъпила на три континента и 15 пазара. Имаме аудио съдържание на 17 езика. Чрез месечен абонамент потребителите в България имат достъп до над 400 аудиокниги на български и над 50 000 на английски, както и до колекция от електронни книги.
– Какви допълнителни възможности дава услугата на своите потребители?
– Има възможност за запазване на книги в офлайн режим. Това е подходящо за моментите, когато пътуваме или нямаме достъп до бърз интернет. Вече е налична и най-новата ни функция за деца – Kids Mode. Чрез нея детето има достъп до подходящо за него съдържание през акаунта на своя родител.
– Как се развива аудиото на фона на другите дигитални формати и как аудиокните ще развият аудиторията?
– В съвременния ентъртеймънт свят има редица бързо навлизащи услуги, които предлагат музика, видео и аудио съдържание. Видеото е най-предпочитано и причината за това е очевидна – то е много лесно за консумиране. Има обаче и своите ограничения като това, че потреблението му зависи от наличието на устройство с екран в ръцете. В този смисъл и подкастите, и дигиталната музика дават възможност за много бърз ръст на консумацията на аудиосъдържание. Това личи най-ярко на развитите пазари като САЩ, където ръстът на оборота от аудикниги например е 22% през 2016 г. спрямо 2017 г. Подобни са тенденциите и в Западна Европа. В тази връзка нашата надежда е, че със Storytel много нова аудитория ще достигне до магията на книгата чрез достъпността на мобилния телефон и аудио формата.
– Пазарът на аудиокниги в България обаче е неразвит, почти несъществуващ, а Storytel е първата по рода си такава услуга. Какви възможности и опасности виждате?
– Това е абсолютно вярно. Storytel стъпва в България на пазар, на който няма сходна услуга. Досега е имало някакви възможности за създаване на аудиокниги, съществуват и канали, по които човек може да си свали такива единични файлове. Но в този стрийминг формат услугата е съвършено нова. Това, което ни вдъхва надежда и сигурност, че проектът ще бъде успешен, са именно тенденциите, които видяхме и на Международния панаира на книгата в София през ноември миналата година, както и по-рано през 2018 г. на този във Франкфурт, а именно, че аудикнигата като възможност за достъп до съдържание е най-бързо растящият сегмент. Смятаме, че аудиторията в България няма да изостане от тази тенденция, включително заради бързата мобилна връзка и броя смартустройства, с каквито разполага много голяма част от активното население.
– Навсякъде ли където Storytel е стъпила досега успява да се развива положително?
– Да. Услугата за последните 4 години расте изключително бързо географски и в момента сме на места като Мексико, Индия, Русия, Италия, Испания, както и на силно развитие ни пазари в Северна и Централна Европа. Най-новите ще са в Азия с новосъздадените ни офиси в Сингапур. Със сигурност такава компилация от пазари, сред тях вече и Българя, дава много различна среда. Някои от тях са изключително силно развити, що се касае до аудиото.
– Какви са критериите за избор на нов пазар? И как компанията се спря на България?
– Критериите за избор на нов пазар са много различни. Понякога зависи от това дали има, или няма подобна услуга. Важна е цялата комбинацията от фактори, включително и до каква степен населението има апетит към литература и книги.
Българският пазар бе избран именно заради уникалния микс дали услугата е в някаква степен позната, дали има други сходни услуги, дали стриймингът е като цяло познат. В България услуги като Netflix и Spotify са пионери в областта на стрийминга, с подобен модел като този на Storytel. Важно бе и наличието на компании, с които да си партнираме, качествената локална литература и състоянието на издателския бизнес. Всичко това са микс от фактори, помогнали за вземането на решението.
– Как реагира издателският бизнес на навлизането на Storytel?
– Важно е да се отбележи, че за да създадем една аудиокнига, ние започваме от получаването на правата и в тази връзка издателствата в България са наши партньори. Правата за аудио стрийминг са сравнително нов тип право и в този смисъл не всички издателства са готови да имат и дават такива. Затова понякога работим и директно с авторите, особено що касае българските. Издателският бранш е наш партньор. Надявам се да му помогнем и ние, предвид това че също сме издатели. По този начин екосистемата ще се разнообрази, ще стане по-активна. Storytel e шанс да се достигне по нов канал до нови потребители на качествена литература.