„Инвестбанк“ e модерна дигитална банка
Високите лихви ще се задържат, но икономиките могат да функционират добре дори при тези нива
Светослав Миланов:

Снимка: Инвестбанк
Светослав Миланов е изпълнителен директор и председател на УС на „Инвестбанк“ АД от септември 2021 г. Той е с богат опит в банковата сфера. Кариерното му развитие минава през ръководни позиции в няколко банкови институции: Fibank България, Алфа банк и TBI, бил е изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка в Албания. Завършил е магистратура в Югозападния университет „Неофит Рилски“, а бакалавър в УНСС. Придобива и сертификат по бизнес счетоводство от The Chartered Institute of Management Accountants в Лондон.
Г-н Миланов, кои са добрите новини, които в този момент от развитието ви дават увереност да твърдите, че сте успешната банка?
Финансовите резултати на „Инвестбанк“ АД са доказателство за това – банката се нарежда в топ 10 в класацията на най-печелившите кредитни институции, а в края на 2022 г. отчетохме рекорден ръст на показателите от създаването на банката до сега. Добрият резултат се дължи основно на нарастване на кредитния портфейл и портфейла от ценни книжа и потвърждава, че благодарение на доброто управление и усилията на всички служители се движим в правилната посока. Спрямо година назад брутният кредитен портфейл на банката нарасна със 116 млн. лв. (12,15% ръст) и към декември 2022 г. е в размер на 1 071 млн. лв. – това в исторически план също е най-високата сума на портфейла, достигана към приключен отчетен период до момента.
Добрата възвръщаемост на инвестициите е гарант за подобрение на качеството на услугите. В последните години банката не разпределя дивидент, а използва изцяло постигнатия годишен финансов резултат за укрепване на капиталовата си позиция чрез капитализиране на печалбата и инвестиции, свързани с подобряване на услугите. Това също е един от факторите, който ни дава увереност, особено в сферата на дигиталните канали, където подобренията са най-видими. През март „Инветбанк“ спечели награда за иновативен проект във второто издание на Digitalk&A1 Awards. Бяхме отличени с приз в категорията „ИТ решение, внедрено в предприятие“ за услугата „Мултибанкинг“. Това е поредната награда за дигитална услуга, която банката печели, но го споменавам, защото подобно сериозно признание показва нивото и мащаба на трансформацията ни от традиционна към дигитална банка.
„Инвестбанк“ е първата българска банка, която предлага възможността, наречена мултибанкинг. Да обясним каква по същество е тази услуга, към какъв тип клиенти е насочена, защо си струва?
Нека да уточним, че сме първата изцяло българска банка, която предлага тази услуга, и сме първите, които я предоставиха в пълната є функционалност. Тази услуга е възможност за клиентите на банката лесно да следят наличностите и движенията по сметките си в други банки и удобно да оперират с всички свои средства от едно място. Разполагайки с платежните си сметки в различни банки, през платформите на „Инвестбанк“ – интернет банкиране и мобилно банкиране, клиентите спестяват време и получават актуална информация за своето финансово състояние и улесняват банкирането си.
Мултибанкингът на „Инвестбанк“ е уникален, защото може да се използва както от физически, така и от юридически лица. Освен със сметките си от други български финансови институции, клиентите могат да оперират със средствата си от румънски и гръцки банки, както и с наличностите си в Revolut. Тази услуга е голямо улеснение за корпоративните ни клиенти. Огромен процент от тях работят с няколко финансови институции, а с мултибанкинга усилието на клиентите ни да следят наличностите и постъпилите плащания в различните банкови сметки се намалява многократно. На практика всеки мениджър, финансов директор или оперативен счетоводител може само с един клик да види пълната актуална финансова картина на дружеството, което е в основата на ефективното управление на паричните потоци, т. нар. кеш-мениджмънт.
Кои от плановете за развитие ще споделите?
През последните години екологичните и социалните въздействия придобиват все по-голямо значение при инвестиционните решения на клиентите и на акционерите. Това от своя страна води до появата на нови рискове, които изискват регулиране на финансовия сектор. Оказа се, че липсата на информация именно за рисковете, произтичащи от изменението на климата, изчерпването на ресурсите и други социални проблеми, застрашава както финансовото здраве на дадена компания, така и постигането на глобалните екологични цели. В този контекст „Инвестбанк“ все повече осъзнава рисковете, свързани с отчитането на ESG (екологични, социални и управленски) фактори при управлението на риска.
Интегрираното отчитане на тези фактори ни позволява да идентифицираме потенциалните проблеми и да предприемем проактивен подход за справяне с тях. То ще подобри ефективността на процеса чрез по-добро наблюдение и видимост на потенциалните дългосрочни въздействия на нашия инвестиционен портфейл. Интегрирането на рамката за ESG в процесите на управление на риска позволява на банката да засили социалната си отговорност пред обществеността и по този начин допринася за укрепване на доверието на заинтересованите страни, както и за устойчивото развитие на териториите. Нашата позиция за ESG отчетност и процесите за управлението на цялостната ни стратегия, които въвеждаме, имат за цел не само да ни доведат до спазване на регулаторната рамка и до изготвянето и позиционирането ни в един от водещите бизнес модели.
Какво друго предстои?
Друга важна посока, в която се движим, е финализирането на имплементирането на дигитален портфейл, така наречения Wallet, през платформите на Apple Pay и Google Pay. Тази нова услуга ще надгради функционалността на мобилното банкиране на банката и ще предостави възможност на нашите клиенти да извършват разплащания посредством своя смарт телефон.
Дигитализацията изглежда като необратима вълна. Какви дигитални удобства за своите клиенти създава „Инвестбанк“?
През 2022 г. надградихме съществено дигиталните си продукти и услуги и обогатихме портфолиото в този сегмент. Водещото в стратегията на „Инвестбанк“ е да бъде подобрено клиентското преживяване, като се предлагат по-бързи и сигурни услуги на нашите клиенти. Сега само с няколко клика от всяка една точка с достъп до интернет клиентите ни лесно могат да открият депозит и разплащателна сметка, да заявят кредитна карта и да кандидатстват за кредит изцяло онлайн. Инвестициите в подобряването на дигиталните ни услуги са важен фактор, без който преходът към Отворено банкиране не би могъл да се осъществи и ние ще продължим да се развиваме в тази посока, съчетавайки традиционни услуги и иновативни дигитални решения.
Какво предстои по отношение на незабавните плащания?
Тази година, освен мултибанкинга, който вече е на разположение на клиентите ни, предстои съвсем скоро „Инвестбанк“ да се присъедини към системата за незабавни плащания Blink. Това ще позволи на клиентите ни да извършват незабавни преводи, които се изпълняват за секунди през мобилното и интернет банкиране.
Кой е двигателят в тази е-промяна – идентифицираната потребност на клиентите, общият тренд за дигитализация на банковите услуги, вижданията на професионалистите, на които вашата банка разчита, или…
Безспорно клиентските потребности са основният фактор, който непрекъснато подхранва дигиталната трансформация на банките. Но тези потребности се обуславят и от самата нова реалност, в която живеем. Само преди няколко десетилетия гледахме телевизия на черно-бели екрани, сега телевизорите са умни, свързани с интернет и имат много допълнителни функции. С банките стана нещо подобно – от класически финансови институции с клонова мрежа и услуги, изискващи физическо присъствие (както на служителите, така и на клиентите), вече всеки може да управлява парите си от всяка точка, само с няколко клика, през различни устройства. Уловката тук е, че всеки може да прави това, стига да иска. Така че клиентските потребности са на първо място, когато говорим за необходимост от промени и подобрения, но този процес е и съвкупност от още няколко фактора, които са не по-малко важни – конкуренцията е сериозна движеща сила, а без становищата и проучванията на професионалистите няма как да предложим услуги, които ни отличават и ни помагат да приложим индивидуален подход, който е запазената марка „Инвестбанк“.
Дигитализацията е удобство. Но как гарантирате сигурността и непробиваемостта на системите, следователно на информацията?
Сигурността на информацията, съхранението на лични данни и банкова информация са предизвикателство за всички компании, не само за финансовите институции. В „Инвестбанк“ е развита и приложена система за управление сигурността на информационната система, като са спазени абсолютно всички регулаторни изисквания - както национални, така и европейски. Гарантирането на високо ниво на банковата сигурност е абсолютен приоритет за нас. Комуникацията в дигиталните канали е криптирана. Достъпът до тях е защитен с двуфакторна автентикация. Картовите разплащания в интернет се извършват с 3D парола. Всички подобрения в сигурността са неразривно свързани с техническите иновации и солидни инвестиции в тази област, които въвеждат нови подходи и гарантират усъвършенстване на структурите.
В какъв икономически и финансов цикъл се намираме в момента?
По-скоро въпросът е какво следва оттук нататък, защото очакванията за тази година бяха, че след пазарните сътресения от 2021 г. и 2022 г. реалната икономика ще започне да изпитва сериозни затруднения. Данните обаче опровергават това и на практика виждаме, че финансовите показатели на компаниите се подобряват, а реалният сектор расте. Очаквам, че през 2023 г. ще влезем в нов икономически цикъл, различен от този, който наблюдаваме в последните 10 години. Това е свързано с т. нар. „евтини пари“, получавани безлихвено или с минимална лихва. Вече са намесени фактори като инфлация и постепенно увеличение на лихвените проценти, така че, ако не искаме да губим, трябва да се подготвим. Считам, че процесът е необратим, но това не е непременно страшно, лихвите по депозитите например го потвърждават. Аз съм оптимист, банковият сектор е добре капитализиран и сме готови да посрещнем предизвикателствата.
Как гледате на политиката на ЕЦБ за справяне с най-големите предизвикателства, които в момента задъхват и бизнеса, и хората?
ЕЦБ се стреми да снижи нивото на инфлацията и в дългосрочен план стратегията е правилна. Високите лихви ще се задържат, но по-интересното е, че се оказа, че икономиките могат да функционират добре дори при тези лихвени нива. Най-рязкото увеличение на лихвените проценти за последните 30 години е факт, но въпреки това прогнозите за рецесия не се сбъдват на този етап. Проблем би създало евентуално увеличение на безработицата, но към момента не се наблюдават предпоставки за това.
И една иносказателна прогноза за банките и за покупателната сила на парите…
Нивата на инфлация ще бъдат предизвикателството и през следващите години, което ще се отрази съществено на покупателната сила на парите. Това обаче не е неочаквано. Фокусът тук е друг - сегашната инфлация, придружена със солидното количество напечатани пари, пуснати в обращение, в съчетание с все по-ограниченото производство на енергоресурси, е опасна комбинация. И сега идва ролята на ESG. Да се говори за ESG означава да се говори за риск. Риск за планетата, риск за човешкото благополучие, риск за етиката, кредитен риск. Рискът и ESG са неразривно свързани. ESG позиционирането помага при осветляването на критичните фактори. Например как преминаването към възобновяеми енергийни източници ще се отрази на разходите, или как природните ресурси ще повлияят на продажбите. Организациите използват тази информация, за да трансформират своите операции и бизнес модел в такива, които насърчават и постигат целите на устойчивото развитие. След дигиталната трансформация на банките идва ред и на ESG трансформацията. Банките извървяха дълъг път, а „Инвестбанк“ не прави изключение. През 2024 г. ще отпразнуваме 30-ата годишнина от създаването си. Поглеждайки назад, смея да кажа, че от традиционна банка се превърнахме в модерна дигитална банка, която предлага богат набор от продукти и услуги.
В числа - „ИНВЕСТБАНК“ АД
Балансови показатели, хил. лв., към 31 декември 2022 г.
Общо активи 2 842 847
Портфейл ценни книжа 678 871
Брутни кредити 1 071 059
Депозити от клиенти различни от кредитни институции 2 482 357
Общо собствен капитал 306 946
*Финансов резултат/средна стойност на общо активи 1,82%
**Финансов резултат/средна стойност на общо собствен капитал 17,41%
Общо 87 физически точки на продажби в страната:
Финансови центрове – 26
Офиси – 19
Изнесени работни места – 42
Фирмен профил
„Инвестбанк“ АД е динамично развиваща се българска търговска банка. Финансовата институция предлага на своите клиенти и партньори иновативни продукти и модерни услуги. Запазена марка на банката е индивидуалният подход на обслужване. Банката е носител на редица престижни награди, последната от които е за технологичен проект във второто издание на Digitalk&A1 Awards. Финансовата институция взе приз в категорията „ИТ решение, внедрено в предприятие“ за услугата „Мултибанкинг“.