Изкуствен интелект реши Кубчето на Рубик за секунда
Той не е най-бързият досега, но постижението му може да отвори нови хоризонти пред използването на алгоритми

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Система за изкуствен интелект, създадена от изследователи в Калифорнийския университет, е успяла да реши Кубчето на Рубик за малко повече от една секунда, съобщава BBC. Алгоритъмът е наречен DeepCubeA и въпреки че не е най-бързият, решавал 3D пъзела досега, той отбелязва друго, може би по-важно постижение.
По думите на професора по компютърни науки Пиер Бадли, изкуственият интелект си е измислил своя стратегия, много различна от тази, която използват хората в разрешаването на пъзела. „Аргументите на изкуствения интелект са напълно различни от човешките“, казва Балди. Неговото изследване е публикувано в Nature Machine Intelligence. В него се обяснява, че на алгористъма са били зададени 10 млрд. различни комбинации на пъзела, а целта е била да се декодират в рамките на 30 хода.
За разлика от софтуера, най-бързите хора успяват да решат пъзела с около 50 хода. AI системата го приключва със средно 28 на брой.
Това не е нито първият, нито най-бързият алгоритъм, решил пъзела. Системата min2phase на MIT успява да приключи задачата три пъти по-бързо.
Пробивът в случая е, че системата не използва невронна мрежа, която имитира работата на човешкия мозък, нито машинно обучение. Тя е програмирана само за решаването на пъзела. Предизвикателството се разглежда като първата стъпка към създаването на изкуствен интелект, който може надхвърли игрите и да се използва за решаването на реални проблеми.
„Решаването на Куба на Рубик включва символично, математическо и абстрактно мислене“, казва Балди. Той обяснява, че една така машина за дълбоко учене, която може да се справи с такъв пъзел, се доближава до това да се превърне в система, която може да мисли, разсъждава, планира и взема решения.