Изкуство, което може да се облече

Започва рестарт на висшата мода по оригинален начин, уверява дизайнерката Милена Атанасова

Изкуство, което може да се облече

Модели и картини ©mylenaatanassova

Снимка: Красимир Свраков

Автор: Яна Колева

Наш гид в елегантността и тънкостите на този специален бизнес става дизайнерката Милена Атанасова, която има богат личен опит в тази индустрия.

Най-доброто нещо, което може да се случи на една рокля, е тя да бъде носена. Модата не е за музейни експонати, твърди Карл Лагерфелд в разрез с наслагвани у нас представи, че висшата мода се прави едва ли не само за модните подиуми. Наш гид в елегантността и тънкостите на този специален бизнес става дизайнерката Милена Атанасова, която има богат личен опит в тази индустрия.

Що е то висша мода 

Това е не просто мода или каприз, а са висши стойности и ценности,  умения и техники, оставащи във вечността. Висшата мода е традиция на фино майсторство и на специални знания, които се предават от поколение на поколение и се пазят като ценно световно културно наследство, преживяло какви ли не катаклизми. Към тях обаче се добавят новости и синергия от времето, в което тези изискани облекла се създават. Ето защо висшата мода е устойчива мода, която носи в себе си дух и уникалност. Тя е изкуство, което може да се облече.

Езикът на haute couture

Парижката мода използва както новости в тъканите, така и креативна архитектура на създаване на модели. Френският е предпочитаният език, пряко и преносно, на haute couture. Днес това е „запазено име“, което може да бъде използвано само от фирми, отговарящи на точно определени критерии. Всяка компания, която претендира да създава „от кутюр”, трябва да покрие определен набор от изисквания, след което да получи одобрението на Синдиката за висша мода в Париж, за което се чака с години. Но терминът се използва и за всякакви първокласни дрехи направени по поръчка, независимо дали са шити в Париж или в други модни центрове като Лондон, Ню Йорк, Токио, Милано. Тази висша мода често се прави за  определен клиент и обикновено е от скъпи висококачествени тъкани, шие се с голямо внимание към детайлите, като се използват и техники на ръка, отнемащи много време.

Шанс за БГ дизайнерите

Както българската бродерия и чипровските килими, така и висшата мода притежава определени кодове и вибрации, поради което е толкова скъпа. А ако българските шевици по нов и изискан начин се втъкат във високата мода, това ще й даде не просто добавена стойност, но и оригиналност. Български дизайнери биха могли да развият такъв бизнес, но с необходимите знания за техниките във висшата мода и със свой национален термин за елегантна и изискана мода.

Влиянието на кризите

Времената на глобална икономическа рецесия са фантастичен период за мода, тъй като позволяват разработването и на прости, и на сложни дрехи, които разчитат на изящни и иновативни техники. Висшата мода е локомотивът на всички модни стоки - от луксозни артикули до прет-а-порте индустрията. Тя е творческата лаборатория на цялата тази индустрия на облеклото и движи дори част от модната линия на конфекцията. Във времето висшата мода е съхранител на стойност. Само когато заможните хора в България осъзнаят какви пластове крие това изкуство, те ще се отворят към него и ще са готови за такава инвестиция.

Новите тенденции

Сега дизайнерите в Париж се стремят да създават вечни колекции в неутрални тонове, чиито модели може да се носят с години. Според тях тази естетика идеално отговаря на устойчивото разумно производство. В момента бизнесът във Франция преосмисля границите на икономическите си системи. За да не бъдат изхвърлени на мъртъв бряг, големите имена се адаптират към новата коронареалност. Иначе като цяло на преден план излизат екоматериалите, както и умните материи. Търсят се дори решения, които да отблъскват замърсителите, нещо повече – правят се опити да се втъкат антивирусни нишки. В момента всичко се преформулира, ще се използват традиционни техники, тъкани и материали, но по нов начин. Умните материи ще изтласкат модата напред. Бъдещето ще принадлежи на оригиналните бутикови облекла. И всичко ще е въведено във виртуалните полета. Рекламните стратегии също се преразглеждат – от витрините на магазините до витрините на онлайн предложенията. Пандемията даде възможност да се направи равносметка на онова, до което вече сме стигнали в модата. Ноновъзникващите марки ще излязат с нови модели и предложения. Най-големите имена във висшата мода пък показват устойчивост на турбуленции, тъй като те винаги имат План Б за времена на сътресения. Висшата мода се прави от творчески личности и те ще рестартират този бизнес по оригинален начин.

ПРОФИЛ

Милена Атанасова е дизайнер и креативен консултант, преподавател в Париж в Института за висша мода „Студио MVL”. Също е художник, излага свои картини и художествени идеи в различни точки на света, като в Париж прави това всяка година, добре позната е в Япония и Швеция. Участвала е в разработката на  колекции Givenchy, Lanvin, Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Stella McCartney и е имала дългогодишно присъствие в няколко колекции на Alexander McQueen, където е правила някои от роклите за Сара Джесика Паркър, а също и една от роклите за Сандра Бълок за участието й във филма „Предложението”. Създател е на иновативни техники във висшата мода, както и на материи за облекло, което я вписва в енциклопедия за висша мода, а също и в енциклопедия за световното наследство. Най-скъпата рокля, която е създала по време на колекции haute couture, е на стойност 500  хил. евро.

Милена Атанасова признава, че израства в семейство със скромни условия на живот и прагматичността става неин съюзник. Това й дава възможността непрекъснато да търси иновативни  подходи за творчество и дизайн и да трупа знания и опит. Всяка криза за нея е подтик да се насочи към нови техники и бизнес модели, следвайки своя креативен предприемачески инстинкт. Коронакризата промени плановете й, но й откри нови простори. Тази есен предстои да видим докъде е стигнал полетът на фантазията й с първи изяви на живо първо в България след изолацията.

Коментари: 0