Кабинетът иска да отпадне задължението за смяна на книжките при нов адрес
Проектозакон предвижда ускорена процедура за издаване на книжка при първо получаване

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Да отпадне задължението за смяна на шофьорската книжка при промяна на постоянния адрес по лична карта, ако населеното място е в същата област. Това предвиждат промени в Закона за българските лични документи, приети от Министерския съвет на днешното заседание. Целта на промените е да се улеснят гражданите при издаването на личните документи.
В момента всеки, който промени постоянния си адрес по лична карта, трябва да подмени и свидетелството си за управление на моторно превозно средство.
Проектозаконът предвижда и разширяване на обхвата на вече действащата ускорена услуга за издаване на шофьорски книжки до 3 дни. В момента цената ѝ е 75 лв., но тя не важи за граждани, които първоначално придобиват документа, а само при изтичане на срока на валидност, при вече изтекъл срок на валидност, при промяна в данните на водача – смяна на фамилия и транслитерация, както и при издаване на дубликат.
Промените предвиждат ускорената процедура да се прилага и в случаите на първоначално придобиване на правоспособност за управление на МПС от определена категория, подмяна на поради придобиване на правоспособност за управление от нова категория, възстановяване на правоспособност след като на водача са били отнети контролни точки, както и възстановяване на правоспособност поради отказ на категория.
Тези промени обаче не са нови. Те бяха предложени още в началото на 2022 г., но така и не бяха реализирани докрай.
Личните карти
Със законопроекта се урежда и хипотезата за издаване на нов документ за самоличност, когато заявителят не може да предостави документ за самоличност или заместващ го такъв поради загубване, кражба или унищожаване. В тези случаи се предвижда удостоверяването на личността да става с представянето на удостоверителен документ за раждане.
С промените се създава правна възможност личните карти на българските граждани да съдържат удостоверения за електронна идентичност. По този начин личните карти могат да бъдат използвани като носител на електронен идентификатор по смисъла на Закона за електронна идентификация.
Регламентирана е и опцията за запис на удостоверения за електронна идентичност в документите тип „паспорт“, както и в разрешенията за пребиваване, които се издават на пребиваващи у нас чужденци. Предвидена е и възможността при определени условия да бъдат издавани паспорти със срок на валидност до 10 години, както и временна карта за самоличност на лица, на които е постановена присъда, която не е влязла в сила.