Как би изглеждал твоят град без автомобили?

Светът трябва да преосмисли начина по който пътува

Как би изглеждал твоят град без автомобили?
296 ~ 2 мин. четене

През 1950 г. само 1/3 от населението на света е живяло в градовете. Днес, тази цифра е повече от половината, а до 2050 г. тя ще стигне 2/3. Бързата урбанизация ни принуждава да преосмислим плановете на града и това как хората пътуват от точка А до Б, пише World Economy Forum.

Едно гифче от миналата година показва въздействието на автомобили в градска среда. То изобразява улица в Сиатъл, първият кадър показва улицата с 200 души в 177 коли, а след това в следващия кадър премахват колите, разкривайки, че във всяко превозно средство рядко има повече от един пътуващ до работното място. Пространството, което се открива, когато изчезнат автомобилите е невероятно. Поставянето на същия брой хора на велосипеди или в градски транспорт ще намали окупацията на петте платна до едно.


Washington Post отбелязва, че това е първият опит да се визуализират ползите от алтернативен транспорт.

Малко коли означават по-чист въздух и по-малко шум

Не е изненадващо, че намаляването на обема на трафика в градското пространство ще има значително въздействие върху местното замърсяване на въздуха и шума. В началото на миналата година, Париж проведе един ден без автомобили. Широко рекламираната инициатива в града в действителност блокира само около 30% от градското пространство, но ефектът е огромен. Нивата на замърсяване на въздуха са спаднали с 40% около река Сена, а нивото на шум също намалява наполовина.

През декември, Рим и Милано забраниха автомобилите за кратко, за да се намалят нивата на смог в градовете.

Където има воля, има и начин

Забрана на автомобили изобщо не може да се превърне в реалистичен вариант за по-големите градове, но многобройните инициативи по целия свят са започнали да ограничават привидно неконтролируемите автомобили. Много градове са въвели такси за преминаване, където пътуващите трябва да плащат такса, за да използват своето превозно средство в рамките на определените зони. Други градове като Мадрид, Хелзинки и Копенхаген, са въвели пешеходни зони, за да се намали броят на улиците, които са на разположение за коли.

Създаване на алтернативи за пътуващите е от ключово значение. Лондон въведе серия от мерки в опит да насърчи използването на велосипеда. Някои от най-амбициозните решения идват от Китай, включително предложението за трансграничен автобус, който ще транспортира пътуващите буквално  над тези в колите.

Подкрепи Economic.bg