Как големите технологични гиганти правят милиардите си? (графика)
Два са основните начина, по които най-големите пет компании в сектора генерират приходите си

© ECONOMIC.BG / Twenty20
През 2021 г. технологичните гиганти от т.н. голяма петорка – Apple, Amazon, Google (Alphabet), Meta (преди Facebook) и Microsoft – генерираха общо 1.4 трилиона долара приходи. Но какви са източниците на тези средства и как се разпределят – отговор на този въпрос може да бъде намерен в графиката на Visual Capitalist.
Има два основни начина, по които големите технологични компании генерират приходи:
- Или продават продукт на вас
- Или продават вас като продукт на рекламодателите
Apple, Microsoft и Amazon попадат в първата категория – подобно на повечето традиционни бизнеси, тези компании предлагат на клиентите физически (или дигитален) продукт в замяна на пари. Повече от половината от приходите на Apple идват от продажбите на iPhone, облачните услуги Azure генерират почти една трета от общите продажби на Microsoft, а онлайн магазините на Amazon ѝ носят близо 50% от приходите.
От друга страна, Meta и Alphabet правят нещата малко по-различно. Вместо да продават действителен продукт, тези два технологични гиганта правят по-голямата част от парите си, като продават вниманието на аудиторията си. Близо 98% от приходите на Meta идват от реклами във Facebook, а 81% от тези на Google идват от реклама в различни продукти на Google.
Въпреки това, въпреки различните си начини за генериране на продажби, всички тези компании имат едно общо нещо: приходите им през последните години растат.
Пандемията ускори растежа
Въпреки нарастващата безработица и хаоса, предизвикан от пандемията, петте гиганта все пак успяха да значително да увеличат своите приходи.
През 2019 г. (преди пандемията) общите им продажби нараснаха с 12%. На следващата година, по време на началото на глобалната пандемия и различните икономически предизвикателства, които последваха, ръстът бе 19% на годишна база.
А през фискалната 2021 г. отбелязаха 27% ръст на комбинираните приходи спрямо предходната година.
Как тези компании продължават да процъфтяват по време на икономически сътресения и глобален хаос? Това стана възможно, тъй като обществените промени, предизвикани от COVID-19, в крайна сметка стимулираха търсенето на технологични продукти и услуги. Например, локдаунът даде тласък на електронната търговия, а търсенето на лаптопи и облачни услуги нарасна на фона на затворените офиси и отдалечената работа.
Устойчив ли е растежът?
COVID ограниченията значително се облекчиха в повечето страни и светът бавно се връща към нормалното. Но това не означава, че растежът на големите технологии ще спре, смятат анализаторите. Всъщност предизвиканите от пандемията промени в начина ни на работа и навиците за пазаруване вероятно ще останат, респективно и интересът към продуктите и услугите на гигантите.
В добавка на това, глобални проучвания потвърждават тенденцията към хибридния модел на работа. По всичко личи, че опцията „хоум офис“ ще се задържи. Същото важи и за е-търговията – очаква се, че глобалните онлайн продажби ще достигнат 7 трилиона долара до 2025 г.