Как последният ход на Google би помогнал на медийната индустрия
Гигантът планира да дели приходи с издателите

~ 2 мин.
Google, Facebook и други медийни онлайн платформи успяха да генерират впечатляващи парични потоци към себе си отчасти на принципа на потребителското четене и споделяне на новинарски статии. Сега Google съобщава, че планира да дели част от приходите си с издателите, които използват инструменти на компанията за цифрови абонаменти.
В интервю за Financial Times шефът на новинарския отдел на компанията Ричард Гинграс заяви, че в бъдеще Google вероятно ще получава по-млако от 30% от приходите от абонаменти. Предвид силата на гиганта да таргетира аудиторията, този ход може да се окаже неочаквано голям ръст за платени съдържания, каквито предлагат New York Times и Financial Times, пише Fortune.
Новината идва на фона на скорошните дискусии около пазара на абонаменти. Миналия месец Google обяви, че наред със съществуващите бази данни за потребителите сега ще започне да използва и технологии с изкуствен интелект. Целта е по този начин да помогне на издателите да достигнат до потенциални нови абонати, както и да убедят вече съществуващите да продължат своите.
Важно според Гинграс е също, че Google се ангажира да запази независимостта на публикациите, които продава. „За разлика от други играчи, ние не се опитваме да притежаваме издателя“, коментира той и допълва „ние не искаме да притежаваме клиента“.
Подтекстът в думите му Гинграс вероятно визира Facebook, основният конкурент на Google за привличане на онлайн рекламата, която също тества свой инструмент за абонамент на новини. Въпреки че най-голямата социална мрежа действително ще използва собствения си вътрешен раздел Instant Articles, за да привлича читателите да се абонират, тя все пак ще ги препраща директно към издателите. В тази връзка думите на Гинграс звучат малко предубедено.
Независимо че целта на Google и Facebook е преди всичко да бетонира собствените си положителни доходи, това все пак може да се окаже добра новина за медиите и журналистиката. Вестниците и списанията вече над десетилетие продължават да губят приходи заради провала на печатната реклама. Междувременно напоследък активно се дискутира темата с фалшивите новини – проблем, който кара Google и Facebook да вземат мерки и да потърсят начин как да подкрепят достоверните източници.
Цифровите абонаменти вече се отразиха благоприятно върху престижни издания като New York Times и Washington Post, които в известна степен съумяха да преборят негативната тенденция. Сега надеждата е, че това ще се разпространи и сред други играчи с помощта на онлайн гиганти като Facebook и Google.