Как върви строителството на най-дългия тунел в България (галерия)
2-километровото съоръжение се изгражда по нов австрийски метод, а виадуктите – чрез потактово избутване на горното строене
Работата по най-дългия тунел в България и прилежащата към него инфраструктура продължава и през август. От Агенция „Пътна инфраструктура“ публикуваха снимки и видео от обекта, които показват, че са изпълнени всички комбинирани аварийни ниши в двете тръби на тунел "Железница", прокопани са и аварийните свързващи галерии – 2 автомобилни и 4 пешеходни. Също така конструкцията на платното за Кулата на виадукта вече е завършена.
2-километровият тунел се изгражда по нов австрийски метод. Технологията е да се прокопава около метър и половина – два във всяка тръба и посока. След това се прави първична облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери, обясниха от Агенцията.
В него ще бъдат изградени системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т. н. В подучастъка се изграждат площадка за хеликоптери, два моста над „Суха река“, с дължина 108 м и 18 м, подпорна стена и др. Целта е целият обект да бъде завършен до март 2022 г.
Проектът за строителството на тунел „Железница“ е съфинансиран от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Съоръжението се строи по технология, прилагана за първи път у нас.
От Агенцията разясниха, че при виадуктите се работи с потактово избутване на горното строене с хидравлични крикове. Характерното при тази технология е, че се използва работна площадка за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред. Всеки един елемент се монтира пред готовия.
Мостът преминава над р. Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и обслужващия път на тунела. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София – 560 м. Височината на съоръжението в различните части е между 10 м и 18 м. Разстоянието между колоните е от 45 до 60 м.
Участъкът е с обща дължина 4.4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението. Отсечката преди тунела, пътувайки от София към Кулата, в която е и виадуктът, е с дължина 720 м, а тази след него е 1,4 км. В този участък се изгражда аварийна връзка, която ще може да отведе движението в посока София по път Е79 при аварийни ситуации.
Строителните работи се извършват без да се нарушава интензивния трафик по Е-79. Припомняме, че през октомври м. г. беше изградено платното за София. Проектът предвижда мостовото съоръжение да бъде завършено през декември 2021 г.