Как ще се промени въздушният трафик през 2025 г.?
С началото на 2025 г. се впускаме в нова ера в пътуването, водена от иновации и изследвания, които изглеждаха невъзможни преди няколко години

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
С началото на 2025 г. се впускаме в нова ера в пътуването, водена от иновации и изследвания, които изглеждаха невъзможни или в най-добрия случай много малко вероятни само преди няколко години. Нови самолети, нови маршрути, нови партньорства и нови стратегии – са всичко онова, което ще промени „играта“ през следващата година, пише BBC.
САЩ и Европа никога не са били по-добре свързани
През септември Delta Air Lines обяви, че 2025 г. ще види рекордно лято за авиокомпанията с най-много трансатлантически маршрути в историята си. В пика си авиокомпанията ще извършва 700 седмични полета през океана до 33 европейски дестинации.
Някои от тези нови маршрути включват Атланта до Брюксел и Неапол, Италия; Бостън до Барселона и Милано; Минеаполис до Копенхаген и Рим; Ню Йорк-JFK до Катания, Сицилия; и от Детройт до Дъблин.
Повече от един милион души с ирландско наследство наричат Мичиган свой дом“, каза главният изпълнителен директор на летищната администрация на окръг Уейн Чад Нютън в съобщение. „Очакваме този първи по рода си маршрут DTW до Дъблин да бъде много търсен.“
JetBlue Airways е друга авиокомпания, която ще увеличи трансатлантическите маршрути през 2025 г. със започването от 22 май на полети между Бостън и Единбург, и Мадрид.
На международната сцена базираната в Обединените арабски емирства Etihad Airways обяви 10 нови дестинации за 2025 г., включително между Абу Даби и Атланта, летящи четири пъти седмично от 2 юли 2025 г.
Промени в съюзите и партньорствата в индустрията на въздушния транспорт се случват често, но 2025 г. ще бъде годината, в която ще наблюдаваме някои по-големи промени, които могат да променят напълно въздушния трафик.
Сътресения в аферата на авиоиндустрията
Scandinavian Airlines (SAS), първоначален основател на Star Alliance, напусна алианса на 31 август 2024 г., за да се присъедини към SkyTeam, след придобиването на 19.9% от авиокомпанията от Air France-KLM Group. Със SAS SkyTeam вече може да претендира за отличието да обслужва най-южните (Ушуая, Аржентина) и най-северните (Свалбард, Норвегия) търговски летища в света.
ITA Airways, авиокомпанията, която пое Alitalia, обяви, че ще напусне SkyTeam за Star Alliance. Въпреки че все още не е определена точна дата, промяната следва 49% инвестиция на Lufthansa в ITA.
Сътресенията в SkyTeam продължават в Централна Европа, тъй като петата най-стара действаща авиокомпания в света, Czech Airlines, прекрати дейността си и беше част от бюджетния превозвач Smart Wings, напускайки алианса SkyTeam на 26 октомври 2024 г. след повече от 20 години.
За членовете на програмата за лоялност на Czech Airlines, чиито акаунти (и свързаните с тях спечелени мили) са били прекратени без възможност да се прехвърлят към друга авиокомпания, 2025 г. ще бъде период на възстановяване на лоялността, макар и изцяло с други авиокомпании.
Oneworld Alliance също ще има своя момент на слава през 2025 г. с очакваното добавяне на Oman Air през юни 2025 г., една година след добавянето на Fiji Airways през 2024 г. и придобиването на Hawaiian Airlines от Alaska Airlines.
Програмите за редовни пътници се превърнаха в решаваща част от рентабилността на авиоиндустрията и не се вижда краят на милиардите долари и трилионите или квадрилионите, потенциално квинтилиони плюс точки, които движат всичко напред.
Статутът на авиокомпания не е единственото нещо, което става все по-трудно за постигане
И накрая, една тенденция, която едва започна през 2024 г., се очаква да стане масова през 2025 г. и това е нарастващото партньорство между авиокомпаниите и Apple относно използването на AirTags за локализиране на изгубен багаж.
Като за финал
В началото на декември 2024 г., с пускането на iOS 18.2 за модели iPhone X и нагоре, Apple представи „Споделяне на местоположението на елемента“, нова функция, която помага на потребителите да открият и възстановят изгубени елементи чрез лесно споделяне на защитена връзка към местоположението на AirTag ( или „Find My“ мрежов аксесоар — това означава AirPods, Macbook и други продукти на Apple) с трети страни, като авиокомпании.
Повече от 15 авиокомпании, обслужващи милиони хора по целия свят — включително Aer Lingus, Air Canada, Air New Zealand, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Delta Air Lines, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Swiss International Air Lines, Turkish Airlines, United, Virgin Atlantic и Vueling — ще започнат да приемат Find Моите местоположения на артикули като част от техния процес на обслужване на клиенти за локализиране на неправилно обработени или забавени чанти.
Очакват се и повече, тъй като SITA, доставчик на IT и телекомуникационни услуги за световната авиационна индустрия, ще вгради поддръжка за Share Item Location в WorldTracer, системата за проследяване на багаж, използвана от над 500 авиокомпании и наземни оператори на повече от 2800 летища.