Какво забелязват пилотите, когато са просто пътници
Ледът по крилата на самолетите се оказва по-опасен от турбуленцията

© ECONOMIC.BG / Pixabay
За повечето от нас пътуването със самолет е възможност да спим, да работим, да четем или гледаме филм с по-малко разсейвания, отколкото бихме намерили на Земята. Обикновените пътници са склонни да се фокусират основно върху техния комфорт и това какъв е размерът на седалките, поведението на пътниците около тях, турбуленцията. Но за пилотите, които са просто пътници в самолета има други „интересни“ неща, пише Businessinsider.
Има няколко основни фактора, които пилотите забелязват, а ние, не. Ето ги и тях:
Лед
Повечето пътници вероятно са обезпокоени от турбуленцията, но според Таня Гатлин, пилот и доцент в Метрополитския държавен университет в Денвър, турболенцията не е толкова опасно явление, за каквото се смята: „Това не е нещо, което ще доведе до злополука“, казва тя. По думите й по-опасен е ледът. При необходимост ледът и снегът се отстраняват от самолет преди излитането му, а самолетът е покрит с материали, които ще предотвратят натрупването на лед, докато е във въздуха. Проблем обаче може да се окаже моментът, в който двигателите изключат, за да може самолетът да кацне. Ето защо Гатлин казва, че когато има турбуленция не се притеснява, но когато има лед по крилата, това я обезпокоява, защото има опасност при кацане ледът отново да се натрупа на крилата на самолета.
Странни аромати
Ароматите могат да бъдат един от най-силните индикатори, че нещо не е наред в самолета, тъй като те бързо могат да намекват за проблеми с двигателя или системите за съхранение на гориво. „Звуците винаги са полезни, но пътническата кабина често е доста изолирана от всякакви звуци, които може да са индикация за проблем. Миризмите, от друга страна, обикалят доста свободно, а някои са доста отличителни“, каза Тома Фарие, бивш директор по безопасността на Асоциацията за въздушен транспорт.
Кацането на самолета
Пилотите и стюардесите имат точно определени графики, които използват, за да се подготвят за кацане. Съобщенията за поставяне на масата на вашето място и табла в изправено положение са познати на повечето въздушни пътници, но някои пилоти могат да предскажат времето на тази рутина в рамките на няколко секунди. „Повечето пътници не забелязват нивото на изключване на двигателите, което често се случва, когато самолетът е на път да навлезе в средата за приближаване или да се спусне под 10 000 фута“, пише Хачи Ко. „Ето защо много често, когато съм просто пътник, казвам на човека до мен, че до 5-10 секунди започва кацане. Много често хората остават изумнени как познавам“, разказва Ко.
Аварийните изходи
Много от пътниците не слушат по време на инструктажа преди полета, но пилотите са наясно, че в случай на катастрофа е много трудно да се ориентирате къде е изхода, ако предварително не сте наясно къде е той. „Винаги, когато влизам в самолета се оглеждам за аварийните изходи, след което преброявам колко седалки от моята ме делят от него“, разказва пилотът Джон Чесире.