Караджов: Строителството на „Хемус“ може да е голямо фиаско
Регионалният министър съобщи, че държавата дължи 34 млн. на строители на магистралата, а лотове 7, 8 и 9 дори нямат готови проекти

© ECONOMIC.BG / БТА
Магистрала „Хемус“ е голяма мечта на българите, която прекалено дълго се забави и може да се превърне в огромно българско фиаско. За да не стане това, трябва бързо да се разплете възелът, наречен инхаус. Това каза министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов, който днес инспектира строителството на автомагистралата край Ловеч, цитиран от БТА.
"Защото по него е заобиколена конкурсната процедура на Закона за обществените поръчки и е назначена една чисто държавна фирма да изпълнява тези работи, както и да носи цялата строителна гаранция. Това е, което мен ме смущава", каза министърът
Той добави, че в момента държавата строи и тя носи гаранциите за построеното, но реално е наела други фирми.
Борис Шалев, ръководител на проекта за строежа на участъка, каза че до края на годината е възможно да бъде пуснат в експлоатация първият участък – от пътен възел "Боаза" до п. в. "Дерманци", както и завършен п. в. "Плевен – Ловеч", а до средата на следващата година – целият участък от п. в. "Каленик" до п. в. "Плевен". Строежът се осъществява от дружество "Автомагистрали" ЕАД, което обаче няма реален капацитет да осъществи проектите и наема подизпълнители.
Експертът каза още, че вторият участък – от п. в. "Дерманци" до п. в. "Каленик", който е най-тежък, ще бъде изграден до края на 2024 г. Лотове 4, 5 и 6 е възможно да бъдат завършени след 2025 г. За лотове 7, 8 и 9 няма готови проекти и не са започнали отчуждителни процедури.
В момента работим с леко намалени темпове и причината е забавянето при плащанията, защото мобилизацията и демобилизация е един освен скъп, но и рисков процес. Ако държим пътните майстори без работа, имаме опасност да ги загубим“, каза още Шалев.
Той каза още, че има риск да се спре работата или да се намали на някои места заради това, че държавата не си плаща извършената работа при инхаус договорите.
По думите на министър Караджов държавата дължи 34 млн. лв. с ДДС за извършени строителни дейности при строежа на участъци 2 и 3.