Китайската BYD за първи път изпревари Tesla по продажби в Европа
Анализаторите определят това развитие като „повратен момент“ за автомобилния пазар в региона

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Китайската BYD е продала през април повече електрически превозни средства в Европа от американската Tesla. Това се случва за първи път и е „повратен момент“ за автомобилния пазар в региона, според доклад на JATO Dynamics, цитиран от CNBC.
Данните за регистрациите на нови автомобили от фирмата за автомобилно разузнаване показват, че пласираните обеми от BYD в Европа са се увеличили с 359% през миналия месец спрямо година по-рано, тъй като компанията продължава усилията си за глобално разширяване.
През същия период Tesla отчете пореден месечен спад, като общите обеми са намалели с 49%, съобщи JATO. Това негативно развитие при американската компания следва протестите срещу главния изпълнителен директор Илон Мъск и компанията в региона.
Според Фелипе Муньос, глобален автомобилен анализатор в JATO, въпреки че разликата между месечните общи продажби на двете марки е сравнително малка, последиците от това BYD да победи Tesla „са огромни“.
Това е повратен момент за европейския автомобилен пазар, особено като се има предвид, че Tesla е лидер на европейския пазар на BEV от години, докато BYD официално започна дейност извън Норвегия и Холандия едва в края на 2022 г.“, каза Муньос.
JATO добавя, че BYD също така изпреварва добре установените европейски автомобилни марки в региона, като например Fiat и Seat във Франция.
Този растеж идва още преди началото на производството в новия завод в Унгария, който се очаква да се превърне в център на европейските производствени операции.
Митнически облекчения
Успехът на BYD в ЕС идва въпреки налагането на наказателни мита от страна на Европейския съюз върху електрическите превозни средства с батерии, произведени в Китай, през октомври миналата година. Блокът се позова на нелоялни търговски практики от страна на китайските фирми.
Наказателните тарифи изглеждаха благоприятни за Tesla, като на нейното производство на автомобили в Китай беше определено мито от 7.8% в сравнение със 17% на BYD. Други китайски производители на електрически превозни средства получиха мита, достигащи около 35%. ЕС също така има стандартно мито от 10% за внос на автомобили.
В доклада на JATO се казва, че макар тарифите да са имали първоначално въздействие върху продажбите на китайските автомобилни производители, компаниите са го компенсирали, като са разширили и диверсифицирали европейските си гами с въвеждането на plug-in хибриди.
Китай е не само световен лидер в производството на електрически превозни средства (BEV); неговите автомобилни производители са световни лидери и в производството на plug-in хибридни превозни средства“, каза Муньос.
Електрическите коли с батерии работят изцяло на електричество, докато хибридите комбинират електрическа батерия с двигател с вътрешно горене. Вторите още не са обект на мита от ЕС.
Междувременно се наблюдава нарастващо търсене в сегмента на електрическите превозни средства в региона, като данните на JATO показват, че регистрациите на електрически превозни средства с батерии и plug-in хибридните електрически превозни средства са се увеличили съответно с 28 и 31% въпреки спада сред превозните средства с двигател с вътрешно горене.
Регистрациите на всички електрически превозни средства, произведени от китайските автомобилни производители през април, са се увеличили с 59% на годишна база, достигайки почти 15 300 бройки през април, се добавя в доклада.
Преди решението на ЕС за митата миналата година, Rhodium прогнозира, че митата ще трябва да достигнат 55%, за да бъде европейският пазар непривлекателен за китайските износители на електрически превозни средства.
През март беше разкрито, че Tesla, която продава само превозни средства с изцяло батерии, изостава от BYD по общи годишни продажби.
Акциите на Tesla паднаха с над 10% през същия период на фона на негативната реакция от участието на Мъск в администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп. Главният изпълнителен директор наскоро се ангажира да ръководи Tesla през следващите пет години, като се оттегля от политиката.
Акциите на BYD се повишиха с 3.9% на борсата в Хонконг в петък, а от началото на годината са скочили с около 78%.