Какво е оригиналното име на Amazon и още любопитни факти за гиганта
Джеф Безос слиза от трона, след като изведе компанията до върха

© ECONOMIC.BG / БТА
Когато Amazon стартира на 16 юли 1995 г. като уебсайт, продаващ само книги, основателят Джеф Безос вече има визия за експлозивен растеж в областта на електронната търговия. Още тогава той знае, че това ще е „магазин за всичко“. Четвърт век по-късно компанията е една от най-големите и могъщите в сферата на технологиите, като отпечатъкът ѝ е и дълбок, и широк.
Amazon е на върха, а нейният основател Джеф Безос обяви, че слиза от трона на корпорацията. След 26 години и десетки милиарди печалби той се оттегля от поста главен изпълнителен директор. Но какви са някои от най-любопитните щрихи от историята на компанията?
Ето няколко, избрани от Business Insider:
„Amazon” всъщност не е оригиналното име на гиганта
Първоначалната идея на Безос е компанията да носи магично звучащото „Cadabra“. Впоследствие обаче тогавашният му адвокат, Тод Търбърт, го убеждава за смяната с мотива, че името твърде много напомня на „Cadaver“ („труп“, „мъртвец“ от англ. ез., бел.р.), особено произнесено по телефона например.
Така се стига до Amazon – по името на най-голямата река в света. Неслучайно първото лого на компанията също е повлияно от този мотив.
Името на Kindle също е трябвало да бъде друго
Екипът на Amazon, който работи по прототипа на четеца, е повлиян от романа „Диамантената епоха“ на Нийл Стивънсън. В него инженер открадва рядък интерактивен учебник, който дава на жадната си знания дъщеря на име Фиона. Разработчиците на Kindle си представяли именно тази книга като шаблон за устройството, оттам дошло и предложението им да го нарекат Fiona. Джеф Безос обаче се спрял на сегашното наименование заради асоциацията със запалването на огън (бел.р., от англ. ез. kindle – запалвам, разпалвам).
Звънец при покупка
В ранните дни на Amazon в офиса биел звънец винаги, когато някой направи покупка, а всички се събирали, за да проверят дали познават клиента, както и да видят какво си е поръчал. Броени седмици по-късно обаче камбаната вече е изключена, тъй като поръчките стават все повече и постоянният звън не се търпи. Статистиките показват, че само месец след старта на Amazon магазинът вече продава книги във всички 50 щата и 45 различни държави.
Малко известна книга за лишеи спасява Amazon от фалит
Книжните дистрибутори по онова време имали изискване търговците да поръчват по минимум 10 книги наведнъж, но Amazon все още не се нуждаела от толкова голям инвентар (а не разполага с достатъчно пари). Така екипът открива вратичка: поръчвали книгата, която им трябва, и девет екземпляра от малко известно заглавие за лишеи, от което никога не е имало наличност в склада.
Без личен живот за служителите
В началото Безос очаквал наетите от него хора да работят по поне 60 часа седмично, което автоматично елиминира опцията за баланс между професионалния и личен живот.
Един от тях бил толкова улисан в работата си и дългото пътуване от вкъщи до офиса и обратно с колело, че забравил за паркираното си близо до дома комби. Не обръщал внимание и на пощата си, докато не му направило впечатление, че се е събрала твърде голяма купчина. Сред писмата имало фишове за неправилно паркиране и известия, че колата му е принудително репатрирана, а накрая и продадена на търг.
Първата силна Коледа
Празничният сезон днес е изключително важен за гиганта, но първият такъв датира от 1998 г. Натоварването било толкова голямо, че служителите трябвало да извикат на помощ приятели и роднини, за да смогнат на поръчките. След този случай в Amazon вече знаят, че това време от годината е пиково и предвидливо започват да наемат сезонни работници.
Терапевтичен писък
Служителите на Amazon са били насърчавани да пищят като начин за терапевтично разпускане на напрежението по време на празничния сезон. Днес компанията наема временни работници, но и сега стресът по Коледа продължава да е огромен.
Недоволните клиенти могат да пишат директно на Безос
Недоволни клиенти могат директно да изпратят имейл до Джеф Безос, след което той го пренасочва към точния човек, който да се заеме със случая. Съобщението на собственика обаче е придружено от многозначителното: „?“. Получаването на такъв въпросителен знак от директора е равнозначно на тиктакаща бомба в ръцете.
Преди Google да има Street View, Amazon лансира Block View
През 2004 г. Amazon стартира търсачка A9.com. Същият екип започва проекта Block View, нещо като Yellow Pages – идеята е снимки на търговските обекти да бъдат свързани към резултатите от търсенето в A9. Компанията заделя бюджет от 100 000 долара, за да финансира работата на фотографи. Те са изпратени в 20 големи града, където имат задача да наемат кола и да започнат да правят снимки.
Block View е преустановен през 2006 г., а Google стартира Street View година по-късно.