Кое кара Алпи Инвестмънт да бяга все по-бързо
Амазон избра марката Alpi Nature за едно от лицата на програмата за насърчаване развитието на външни търговци в своя маркетплейс
Електронната търговия получи ускорение от пандемията и се развива твърде динамично. Избрахме да разкажем за бързия растеж на Алпи Инвестмънт, компания, чиято марка Alpi Nature е предпочетена от Амазон за едно от лицата на програмата им за външни търговци в техния немски маркетплейс.
Фокус
Алпи Инвестмънт започва дейност като търговец в Амазон в началото на 2019 г. Предлагат различни видове продукти и постепенно моделират веригата на производство така, че тя да съответства на търсенето и на бързообортността. Започват със стоки, произведени от други, като поетапно преминават към производство на собствени продукти. Фокусират се изцяло в Амазон, след като изпробват и работа през собствени канали за продажба. Убедени са, че маркетплейси като Амазон ще заемат все по-голяма част от пазара. Развиват и b2b търговия, произвеждайки под чужди марки.
Тандем
Александър Драйшу и Ивайло Даскалов са основатели на този бизнес, те са и негов двигател. Двамата се познават от гимназията, после отиват да следват в Германия и не се отказват от мечтата да се върнат в България, за да станат предприемачи. Ивайло е бил пилот в гражданската авиация, с опит в Германия, САЩ, Исландия, Пакистан, Южна Корея. Александър осем години е работил във водещата консултантска компания BCG. В края на 2018-а решават, че е дошло време да започнат свой общ бизнес. Сред многото идеи избират това, с което ще могат най-бързо да наберат скорост и големина.
Продукти
Произвеждат хранителни продукти, основно билки, билкови пудри, суперхрани, ядки, сушени плодове, предлагат биопродукти, хранителни добавки, козметика, предстои да навлизат в сферата на домашния текстил, мебелите, както и в сегмента „Домашни любимци“. Още в началото правят собствен пакетажен цех. И постоянно следят какво търсят клиентите в Амазон, оглеждат ситуацията откъм производствени капацитети и цени и решават дали да създадат друга своя производствена мощност, или да възложат на външни партньори. Алгоритмите на Амазон предвиждат кога какво количество ще се продаде на маркетплейса и трябва бързо да преценяват кое да произвеждат сами, кое под тяхна марка да възлагат на външни изпълнители.
Производство и хора
Производственото предприятие на Алпи Инвестмънт е в Дупница, в голям комплекс, което позволява развитие съобразно нуждите на компанията. Там имат логистични и складови помещения, но продължават да наемат нови площи и да правят нови разширения на дейността. За производството са намерили персонал с добра работна етика. В офиса си в София, ангажиран със самия онлайн бизнес, компанията има чудесен екип от млади ентусиасти, но заради разрастването на дейността си продължава да търси хора. Нужни са висококвалифицирани професионалисти в различни сфери, много от които са специфични за е-търговията и Амазон. Този бизнес се базира на анализ на големи бази данни и трябва добре обучен персонал с финансова експертиза, който да комбинира тези свои знания с новите умения, които постоянно трябва да се надграждат в динамичната среда.
Надпревара
Най-големите предизвикателства в тази високоскоростна надпревара са непрестанните промени в регулациите. Заради липсата на единни европейски изисквания в отделни страни членки на ЕС например се въвеждат специфични норми за рециклиране, което налага честа промяна на опаковките за конкретния пазар. На отделни пазари има и специфични допълнителни такси за рециклирането на опаковки към крайни клиенти. В някои държави от ЕС, сред които Италия, Франция и Испания, има допълнителен дигитален данък от 3% за компании като Амазон, който се отразява върху е-търговците, а оттам и на цените. Законовите рамки за ДДС в отделните страни членки поставят разнообразни предизвикателства като локални банкови сметки и изисквания за b2b директен дебит, актуално неподдържани от българските банки. За да са в крак с промените в регулативната рамка на всеки един пазар, се изисква голям административен капацитет и постоянна инвестиция от е-търговците във външни професионални услуги.
Скорост
Пазарът нараства, но участниците в него се опитват взаимно да се изместят, което е много по-динамично от класическата търговия, обяснява Александър. Ето и амбицията на двамата предприемачи: „Опитваме се да налагаме марки, които все още не са известни на широката публика, но имаме стремеж да ги превърнем в алтернатива на класическите брандове, които те добре познават в магазина. Състезанието е напрегнато, прецизността и скоростта играят роля, но успяваме да сме по-гъвкави и по-бързи от нашите конкуренти“.
Сила
Алпи Инвестмънт вече е в онзи кръговрат, в който изгряват нови бизнес модели като техния. Клиентите все повече се преориентират към този вид търговия. Пандемията насърчи много хора да разберат колко лесно и удобно може да е пазаруването по електронен път. Затова и най-добрите онлайн търговци ще скалират своя бизнес. Амбицията на Алпи Инвестмънт е да се нареди сред водещите марки с отличен баланс между цена и качество, търсени от клиентите. Двамата предприемачи вярват, че имат сили да се наложат като ключов играч в глобалната онлайн търговия. И все пак кое кара Алпи Инвестмънт да бяга все по-бързо в тази надпревара? Динамиката е голяма, но според Александър Драйшу и Ивайло Даскалов успява онзи, който най-добре може технически да „изпипа“ работата. Двамата твърдят, че бариерата за влизане в този бизнес не е висока, че не е нужен много голям първоначален капитал, по-скоро решаваща е мотивацията. И явно са силно мотивирани, щом бизнесът им така ускорено расте. Виждайки каква нищожна част от пазара са покрили с достигнатия през 2021 г. оборот от 4 млн. лв., се вдъхновяват да продължат с още по-високо темпо. С хъс търсят новите ниши и възможностите да оптимизират изградените до момента процеси.
Факти
- Алпи Инвестмънт вече генерира над 40 000 поръчки месечно в Амазон
- Освен в Европа са активни в САЩ, Япония, Австралия и ОАЕ
- Екипът се състои от над 25 човека, половината от тях са заети в производството
- Цел за 2022 е компанията да достигне оборот от 7 млн. лв.
Бъдещето е в устойчивите марки - ще се изисква проследимост на използваните суровини и материали, както и наличие на добро екологично решение за всеки аспект от бизнеса
Ивайло Даскалов (вдясно на снимката)
Номер едно сред нашите конкурентни предимства е умението да комбинираме достъпа до огромната клиентска база през Амазон с плюсовете да работим в България
Александър Драйшу (вляво на снимката)