Кой е големият губещ от манията по „кухи компании“?

Времето за бързи пари вероятно скоро ще е зад гърба ни

Кой е големият губещ от манията по „кухи компании“?

Снимка: Pexels

1268 ~ 2 мин. четене
Енея Георгиева Автор: Енея Георгиева

Точно преди една година, когато светът се сблъска с пандемията от коронавирус, новото поколение трейдъри на Wall Street остави настрана страховете и се довери на пазарите. Създалата се еуфория продиктува необичайна активност – книжата на GameStop поскъпнаха с 400% за месец, а биткойн чупи нови и нови рекорди, пише CNN.

Сред най-видимите доказателства за манията на пазара е ръстът при компаниите за придобиване със специално предназначение (SPAC). Така наречените „кухи компании“ са aлтepнaтивeн инcтpyмeнт нa тpaдициoннoтo първично публично предлагане (IPO). Чpeз cливaнe cъc ЅРАС, компаниите мoгaт дa дeбютиpaт нa фoндoвия пaзap, пpaвeйĸи пpoгнoзи зa инвecтитopите. Този сектор отчита 2000% ръст на приходи спрямо миналата година.

Богатите и известните се втурнаха към Уолстрийт – от видни финансисти като Бил Акман до спортисти и известни личности като Колин Каперник и Джей Зи. Все повече анализатори обаче предупреждават за опасност. Американските регулатори заявиха, че инвеститорите не трябва да подкрепят SPAC само защото знаменитостите го правят. 

Такива изказвания увеличават несигурността и стават причина интересът към късите акции на SPAC да нараства, сочат данни на S3 Partners. Според проучването все по-голям брой трейдъри смятат, че вълнението е преувеличено и акциите неминуемо ще поевтинеят.

Ако манията по SPAC излезе от контрол, кой ще плаща крайната цена? Експертите предупреждават, че не всеки ще излезе победител, а някои инвеститори на дребно, погълнати от лудостта, могат да пострадат сериозно.

Всеки ден се създават огромен брой „кухи компании“. Времето за бързи пари изглежда скоро ще е зад гърба ни“, коментира Питър Атуотър, професор по икономика в William & Mary. 

Едно от притесненията е, че просто има твърде много SPAC пари, преследващи ограничен брой солидни цели за поглъщане. Това може да принуди собствениците им да помислят за придобиване на по-неузрели компании, които вероятно не отговарят на високите очаквания за растеж, или да сключат по-малко печеливши споразумения.

Гилермо Байгуал, съпредседател „Сливанията и придобиванията“ за Европа, Близкия изток и Африка в JPMorgan Chase, отбелязва, че не всички SPAC са създадени по един и същи начин. Той вярва, че този пазарен сегмент „ще се превърне в по-професионален клас активи с течение на времето“, тъй като инвеститорите правят разлика между фирми с доказан опит и такива, създадени само за да се възползват от капитала.

Междувременно инвеститорите, които не са достатъчно проницателни, могат да останат с празни ръце, отбелязва Атуотър от William & Mary, визирайки манията да се купуват акции на SPAC преди дори да бъдат обявени целите за поглъщане.

Нормално е инвеститорите първо да видят какво всъщност ще купуват и след това да си дават париите“, каза Атуотър.

Ако дадена цел не бъде идентифицирана, първоначалните инвеститори ще получат обратно своите стандартни 10 долара на акция, обясни Атуотър. Но нетърпеливите инвеститори, които искат да сключат сделка и да платят 20, 30 или 40 долара на акция на свободния пазар, правят чисто спекулативни залози.

Някои SPAC ще завършат като истории за успех, но Байгуал предупреждава, че не всички от тях носят тази сигурност. „Инвеститорите трябва да внимават при вземането на решения и да се впускат в покупка само след анализ“, допълни още представителят на JPMorgan.

Коментари: 0