Корабните компании предупреждават, че кризата в Червено море се задълбочава
Откакто в средата на ноември започнаха нападенията на хутите, голяма част от търговския флот избягва този воден път

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Големи корабни компании предупреждават, че ситуацията със сигурността в Червено море се влошава въпреки усилията на Запада да ограничи атаките на йеменските бунтовници хути, предава Bloomberg.
Изпълнителните директори на Moller-Maersk и Norden заявиха, че според тях нивото на заплаха в региона продължава да се повишава. Това се случва, след като японският корабен гигант Mitsui OSK Lines (MOL) обяви, че може прекъсването на работата по маршрута може да продължи една година.
Откакто в средата на ноември започнаха нападенията на хутите, голяма част от търговския флот избягва този воден път. Районът стана още по-нестабилен, след като САЩ и Обединеното кралство започнаха въздушни удари срещу Йемен в средата на миналия месец, което накара големите корабособственици от всички сектори да избягват региона.
Не сме свидетели на пик на заплахата, напротив. Количеството или обхватът на оръжията, които се използват за тези нападения, се разширява и няма яснота кога и как международната общност ще може да се мобилизира и да ни гарантира безопасно преминаване“, заяви главният изпълнителен директор на Maersk Винсент Клерк.
Възприятията на корабните компании за риска са от значение, защото именно те диктуват кога плавателните съдове ще се върнат в региона. Всички собственици заявиха, че ще продължат да променят маршрута на корабите си, докато не стане безопасно да се пътува в Червено море. В допълнение към въздушните удари, предприети от САЩ и Обединеното кралство, в Червено море действат и отбранителни сили, известни като операция „Пазител на благоденствието“.
През последните няколко седмици военни кораби в региона се опитват да предотвратят ракетни удари по търговски плавателни съдове, но хутите продължават с атаките си. Успоредно с това се наблюдава и ръст на сомалийското пиратство.
„За да сме сигурни, че отново ще плаваме през Червено море, трябва да има признаци за стабилизиране. Само когато това се съчетае с период без нападения, търговското корабоплаване би могло да мисли за завръщане“, заяви главният изпълнителен директор на Norden Ян Ринбо.
Трябва да има деескалация на ситуацията, а ние все още не сме достигнали този момент. Ако не друго, то изглежда, че тя просто се изостря“, допълни той.
Пренасочване на маршрута
Клерк заяви, че Maersk ще продължи да променя маршрута на корабите си в района на Африка още няколко седмици, а преди това заяви, че компанията трябва да бъде „абсолютно сигурна“, че водният път е безопасен, преди да плава отново там.
MOL твърди, че пренасочването на корабите ще продължи поне през следващите два-три месеца, а Norden не очаква скорошно решение на проблема. В същото време сухото време означава, че Панамският канал – един от другите жизненоважни морски контролно-пропускателни пунктове в света – е с намален трафик поради ниското ниво на водата. Наред с кризата в Червено море това води до пренасочване на голям брой кораби.
Това наистина е безпрецедентно. През 29-те си години в корабоплаването не съм виждал подобно нещо“, заяви Ринбо от Norden.