Край на „епична“ съдебна сага: Apple прави промени в магазина си
Въпреки това битката за отварянето на iOS изглежда по-скоро изгубена в САЩ

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Apple промени правилата на своя магазин за приложения в САЩ, което изглежда е знак за край на дългогодишната антитръстова сага с разработчика на Fortnite – Epic Games. Това се случи, след като във вторник Върховният съд на САЩ отказа да разгледа жалбите по делото и позволи да влязат в сила промените, произтичащи от предишни решения.
Така Apple се задължава да позволи на производителите на приложения, които продават на клиенти в САЩ, да добавят връзки и бутони в своите платформи, които препращат потребителите към уебсайт, където те могат да въведат информация за кредитната си карта. По-рано тази опция бе забранена.
В миналото разработчиците трябваше да използват системата за фактуриране на Apple за цифрови стоки, като например монети за игри – която взема комисионна от 15 до 30% дял от цената в полза на гиганта.
Сега компаниите получават правото да имат собствена система за таксуване. Но наред с това се задължават да предлагат и тази на Apple, т.е. тя не може да бъде заместител.
Промяната е най-осезаемият резултат от съдебния спор с Epic Games. Въпреки това тя не е достатъчна за главния изпълнителен директор на разработчика Тим Суини, както става ясно от думите му.
Съдебната битка за отваряне на iOS за конкурентни магазини и плащания е загубена в Съединените щати“, заяви Тим Суини, главен изпълнителен директор на Epic Games. „Тъжен резултат за всички разработчици.“
Една от критиките е, че въпреки, че се задължава на някои промени, Apple ще продължи да събира комисионни. А това може да се окаже значителна финансова бариера за разработчиците и в крайна сметка потребителите отново да се окажат в позиция да избират покупките в приложенията на Apple.
Гигантът също така ще информира потребителите чрез изскачащ екран за „рисковете, които те поемат, когато напускат екосистемата на Apple“, като се позовава на твърденията на компанията, че софтуерът, изтеглен от широкия интернет, може да доведе до измами и мошеничества.
Предстои ви да отидете на външен уебсайт. Apple не носи отговорност за неприкосновеността на личния живот и сигурността на покупките, направени в интернет“, ще се казва в изскачащия прозорец.
В имейл до разработчиците, изпратен във вторник, Apple предупреди създателите на приложения, че внедряването на собствена система за таксуване може да създаде логистични проблеми.
„Apple също така няма да може да помага на клиентите при възстановяване на суми, история на покупките, управление на абонаменти и други проблеми, възникващи при закупуване на цифрови стоки и услуги. Вие ще бъдете отговорни за решаването на такива проблеми с клиентите.
Делото Epic срещу Apple започна през 2020 г., след като разработчикът въведе своя собствена система за разплащане с виртуалната валута на Fortnite, заобикаляйки комисионата на Apple за покупки в приложението. Apple забрани на Epic да присъства в нейния App Store за iOS и Epic заведе дело в отговор, твърдейки, че App Store – и цялостният подход на Apple към iOS като „затворена градина“ – нарушава антитръстовите закони на САЩ. Съдия Ивон Гонзалес Роджърс отхвърли повечето от претенциите на Apple, а Деветият апелативен съд до голяма степен потвърди решението.
Въпреки това и в двете решения се констатира, че Apple е действала антиконкурентно, като е забранила на разработчиците да информират потребителите за други методи на плащане. На Apple бе наредено да им позволи да използват инструменти за заобикаляне на платежната система на Apple. Но компанията прекара години в забавяне на част от промяната със съдебни обжалвания, като спечели отсрочка, докато Върховният съд разглеждаше делото. С отказа от тази седмица този срок очевидно изтича и Apple трябва да преразгледа бъдещето на своите правила.
От друга страна, Epic продължава да не успява в опита си да накара Apple да я върне в App Store или да позволи на разработчиците да разпространяват странични приложения или магазини на трети страни.
Възможно е Apple да бъде изправена и пред по-голям натиск за отваряне на iOS в Европа. В момента тя се бори с опитите за регулиране на App Store съгласно Закона за цифровите пазари на ЕС, който влиза в сила на 7 март.