Криза без край: Глобалните доставки са под заплаха от нов COVID удар
Китай може да засили COVID ограниченията, което би застрашило световната икономика

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Пристанищата и компаниите се борят с глобалната криза при веригата на доставки от началото на годината. Точно когато изглеждаше, че кризата започва да се стабилизира, сега индустрията може да бъде изправена пред още един удар, идващ от новата мутацията на коронавируса – Омикрон.
Последният вариант на COVID-19 е „друг тест за устойчивост“ за вече натоварените вериги за доставки, изтъкна Пер Хонг, старши партньор в консултантската фирма Kearney, предава CNBC.
Веригите за доставки остават уязвими към смущения, свързани с пандемията, като вариантът Омикрон подчертава, че кризата все още не е приключила“, каза Сиан Фенер, водещ азиатски икономист в Oxford Economics.
Светът се сблъска с новия вариант в края на миналата седмица, след като южноафрикански учен отбеляза появата му. Световната здравна организация бързо го определи като „вариант на безпокойство“, като добави, че е вероятно да се разпространи и потенциално да доведе до „много висок“ глобален риск. Оттогава случаи на заразени с него са открити в над 20 страни, сред които Обединеното кралство, Франция, Израел, Белгия, Нидерландия, Германия, Италия, Австралия, Канада и Хонконг.
Въпреки че няма съобщени случаи на Омикрон в континентален Китай, Хонг каза, че следи внимателно реакцията на властите за появата на заразени в Хонконг. „Очаква се Китай да удвои (усилията на) своята политика за „нулев COVID“, която в миналото включваше масови блокирания на цели градове, наложени карантини, както и строги проверки в пристанищата, включително наблюдение на кораби и товари, за да се предотврати навлизането на случаи“, коментира още той.
Други анализатори също предупредиха, че Китай може да засили мерките си в отговор на появата на Омикрон, което би застрашило световната икономика. Както показаха смущенията, причинени от пандемията COVID-19 в началото, блокиранията в една страна дават значително отражение както нагоре, така и надолу по веригата в редица области.
„Ако бъдат засегнати и други сектори, със сигурност ще видим още по-голям недостиг на ключови производствени компоненти и удължено забавяне на поръчките за основни електронни, автомобилни и потребителски продукти в зависимост от засегнатите региони“, поясни Хонг.
Някои от най-натоварените пристанища в света са именно в Китай – по-точно 7 от топ 10, по данни на Световния съвет за корабоплаване. Това в Шанхай е на първо място, Нинбо Джъндзян се нарежда на трето място, а Шънджън на четвърто, докато хонконгското е осмото най-натоварено за миналата година.
Разбира се, СЗО каза, че остава неясно дали Омикрон причинява по-тежко заболяване от другите мутации.
Има много неизвестни, но Омикрон със сигурност ще да бъде още един тест за устойчивост на глобалните вериги на доставки, които вече бяха под стрес и са в разгара на дълъг възстановителен процес“, каза Хонг.
Омикрон може да забави възстановяването на регионалния износ
Веригите на доставки навсякъде бяха засегнати от масивни смущения тази година, от недостиг на контейнери до наводнения и инфекции с COVID, което доведе до затваряне на пристанища. Енергийните кризи в континентален Китай и Европа бяха последните, които разтърсиха корабната индустрия.
Но ситуацията изглеждаше да се стабилизира напоследък – макар и все още далеч от времената преди пандемията, отчитат анализатори.
Повечето правителства на Изток вероятно ще се противопоставят на повторното налагане на тежки ограничения, но изводът е, че веригите на доставки ще останат под натиск, докато заплахата от COVID продължава.
В световен мащаб по-малко от половината кораби са пристигнали навреме през 2021 г. Забавянето на закъсняващите се проточва с около седмица над сроковете за доставка, при около средно 4 дни през 2018 и 2019 г., според Oxford Economics.
Ако Омикрон удари веригите за доставки, въздействието върху брутния вътрешен продукт на Азия вероятно ще доведе до спад от 1.6 процентни пункта за следващата година, сочат данните.