В името на инвестициите: Къде ще бъдат новите модерни индустриални паркове на България?
Приоритет при подбора на проектите е даден на Северна България, а Шумен изглежда е големият печеливш

© ECONOMIC.BG / Индустриален парк „Рожен“/МИР
Конкуренцията за привличане на чуждестранни инвестиции в Европа е по-ожесточена от всякога. Доставчиците се опитват да скъсят дистанцията със своите клиенти и да се отдалечат от Китай, но все пак не на прекалено висока цена. Така Централна и Източна Европа се оказа апетитна дестинация за чуждестранните инвеститори.
Чуждите инвестиции все още заобикалят България по много причини. В името на повече нови компании, които да се развиват тук обаче държавата поставя акцент върху подобряване условията за нови производства. А целта е чрез тях да увеличи експортния си капацитет и в крайна сметка това да създаде по-устойчив ръст на икономиката.
Това се случи благодарение на Плана за възстановяване и програмата за развитие на индустриалните зони в размер на 212 млн. лв.
Къде ще бъдат новите модерни индустриални паркове в България?
Министерството на иновациите и растежа официално одобри зоните, които ще се развиват с европейското финансиране. Приоритет в подбора на проектите бе даден на Северна България, която изостава в развитието си спрямо по-развитата инфраструктурно Южна.
Проектите са 11 на брой в 10 българския града, като инвестирани в развитието на индустриалните паркове ще бъдат близо 280 млн. лв., от които безвъзмездно европейско финансиране от 207 млн. лв.
Големият печеливш изглежда регионът на Шумен и Търговище. Двата града са близо един до друг и общо печелят около 45 млн. лв. европейско безвъзмездно финансиране за развитие на индустриалните паркове в Шумен и Търговище и за създаването на нов втори индустриален парк в Шумен.
Регионът се характеризира с ориентирана към износ преработваща промишленост. Инвестиционната активност обаче остава относително слаба в сравнение с други региони на страната. Сред големите производители в региона се отличават няколко с турски корени, сред които производителят на алуминий „Алкомет“ и производителите на стъклени изделия „Тракия глас“, „Пашабахче“ и „Шишеджам“. Сред другите големи предприятия са българските „Фикосота“ и „Теси“. Близостта до пристанището във Варна и възможност за лесна връзка с жп линията пък позволява повече опции за експорт.
Новият парк край Шумен – „Мадара“ ще има пряка връзка с построената част от магистрала „Хемус“. Той ще бъде част от ж. к. Индустриален, част от самия областен град на площ от близо 1 дка. Транспортната инфраструктура на територията на парка е съществуваща, но ще бъде рехабилитирана и доизградена. Той ще получи 13.3 млн. лв. безвъзмездно финансиране, като още толкова е и съфинансирането. Идеята е производствата в парка да използват и зелена енергия, т.е. подобна енергийна инфраструктура да бъде създадена още сега. А това е важно за големите чуждестранни инвеститори, които поставят все по-високи ESG изисквания на България.
Близо 4 млн. лв. европейско финансиране получава и съществуващия индустриален парк в Шумен за изграждане, реконструкция и рехабилитация на довеждащата и вътрешната инфраструктури в границите на индустриалния парк.
За изграждането на индустриален парк в Търговище пък държавата дава около 28 млн. лв., като дофинансирането е около 7 млн. лв. Паркът ще бъде създаден и ще функционира на основата на публично-частно партньорство между общинското „БКС Индустриален парк Търговище“ ЕООД и „Прима Магна Груп“ АД. Припомняме, че акционерното дружество заяви желание за партньорство пред общината през 2023 г. и ще осигури част от необходимите имоти, върху които да бъде изградена зоната.
Извън Шуменския регион най-големият проект е в съществуващия индустриален парк в Бургас. Безвъзмездните средства за него са близо 26 млн. лв., а около 14 млн. лв. е съфинансирането. Със средствата се предвижда да бъде развита втората фаза на парка – Промишлената зона „Юг – Запад“. Тя е на 4.5 км от пристанището и на 8 км от магистрала „Тракия“. Заявен интерес за инвестиции в нея има още от 2021 г., сред които и от немската ThyssenKrupp AG.
Около 27 млн. лв. европейско финансиране получава и проекта за изграждане на индустриален парк край Свищов. Проектът стартира миналата седмица, като вече има заявен интерес от страна както на български, така и на международни инвеститори, които да развиват дейност на територията на бъдещия парк, разказа за Economic.bg кметът на Свищов д-р Генчо Генчев.
Индустриалният парк в Русе ще се развие с проект за 33.2 млн. лв., от които малко над 26 млн. лв. са европейско финансиране. Той предвижда реконструкция, рехабилитация и изграждане на нова инфраструктура на терена. В това число влиза нов паркинг, ремонт на вътрешната мрежа от пътища. В Русе поставят акцент и върху развойната дейност и обучението на кадри – преустроени ще бъдат помещения за осъществяване на научно-изследователска и развойна дейност в сътрудничество с Русенския университет „Ангел Кънчев“ във връзка с внедряване на роботи в машиностроенето при серийно производство, 3D проектиране на детайли и съоръжения и подготовка на кадри за машиностроенето. Ще бъдат изградени и зарядни станции за електрически превозни средства.
Компанията оператор е собственост на „Булмаркет груп“, която обединява жп транспорт, търговия с горива и производство на биодизел и растителни масла чрез „Астра биоплант“. Тя ще изпълнява проекта в партньорство с общината.
Частна е инвестицията в Индустриален парк „Балкан“ в Ловеч. Проектът се оценява на 29.2 млн. лв., а европейското финансиране е малко над 23 млн. лв. Като част от въпросния парк трябваше да бъде и заводът на немския производител на малки бюджетни електромобили Next.e.Go. Компанията обаче фалира, а до реален старт на работата по завода му край Ловеч така и не се стигна.
Също частно дружество – „ВН инвестзон“ ще модернизира индустриален парк „Видин-юг“. Проектът е различен от този на държавната „Национална компания индустриални зони“, която също има парк във Видин. Идеята е за ремонт на вътрешни за парка пътища и алеи, рехабилитация на железопътната линия и на водоснабдителните източници, изграждане на фотоволтаични паркове и системи за съхранение на произведената енергия. Паркът е на площ от 608 дка.
Създаването на индустриален парк в Сливен се инициира от общината. Проектът е за около 20 млн. лв., от които 14 млн. лв. – европейско финансиране. Проектът е с площ от над 2600 декара терени и се предвижда да бъде разположен от двете страни на бившето летище „Бършен“.
Средства ще получи и „Индустриална зона Загоре“ в Стара Загора за разработване на втория етап от парка – до село Еленино. Проектът е на стойност 17.4 млн. лв., 14 млн. лв. от които – по европейско финансиране. Собственици с по 50% са общината и „Национална компания индустриални зони“.
Сред по-малките проекти, които получават финансиране влиза и един софийски – индустриален парк „Рожен“. Началото му датира от 2018 г., като до момента са модернизирани съществуващите сгради, които да отговарят на завишените изисквания на инвеститорите и са изградени няколко зарядни станции. Идеята е той да се развие с нови сгради на част от незастроените към момента терени, както и да се направи соларен парк на покривите на част от сградите.