КЗК глоби ClaimCompass с 90 000 лв. заради „недобросъвестни“ реклами
Антимонополният регулатор откри две нарушения в рекламите на ClaimCompass по искане на конкурента Sky Refund

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи глоба в размер на близо 90 000 лв. на българската платформа ClaimCompass. Дейността на компанията е свързана с обезщетения при закъснели или отменени полети. А глобата е наложена заради неправомерни реклами.
Какъв е проблемът?
Производството е образувано по искане на конкурента SkyRefund, чието име е замесено в рекламни материали на ClaimCompass. Определената санкция включва две отделни нарушения – заблуждаваща реклама и недобросъвестна търговска практика, с която се нарушават търговските взаимоотношения – като освен това ClamCompass ще трябва да покрие разноските на SkyRefund по производството пред КЗК, които са в размер на 4700 лв.
И двете компании се занимават с онлайн посредничество и съдействие на пътници за получаване на обезщетения от авиокомпании при закъснял или отменен полет. ClaimCompass е учредена в София през 2015 г., а собственик е Татяна Кирилова Миткова, по данни от Търговския регистър.
SkyRefund е създадена през 2017 г. и е собственост на Мария Данаилова, Калоян Тодоров и Ивайло Данаилов.
Какви са исканията?
От документацията публикувана на сайта на КЗК става ясно, че две са основните искания на SkyRefund. Едното е свързано с това, че словосъчетанието sky refund или skyrefund е използвано от конкурента ѝ като ключова дума, която при търсене в Google извежда на първо място платена реклама на ClaimCompass, която гласи: #1 Alternative to SkyRefund (бел. ред. – преведено от англ. – номер 1 начин за възобновяване на средства). Което се оказва подвеждаща информация за потребителите, които при търсене на Sky Refund реално се насочват към сайта на ClaimCopass.
Второто искане е свързано със съдържанието на сайта, което се визуализира през съответния линк. То представлява таблица, която сравнява услугите на двете дружества по няколко критерии – средна стойност на иска, рейтинг, такса за компанията, автоматично входиране на искове, многоезична поддръжка – като се подчертават предимствата на ClaimCompass.
В хода на проучването обаче става ясно, че доказателство за тези сравнения няма. И от КЗК стигат до извода: услугата на SkyRefund притежава най- малкото същите характеристики и удобства като тази на ответника. Затова от антимонополното ведомство смятат, че това представлява неразрешена сравнителна реклама.
Хронология и санкции
Първото нарушение е продължило от юни до август 2023 г. и КЗК го определя като „тежко нарушения“, което може да донесе санкции в размер на 10% от приходите на дружеството за предходната финансова година. Заради смекчаващи обстоятелства обаче от Комисията са определили санкция от 5 на сто, което се равнява на 49 750 лв.
Второто нарушение е продължило в месеците от юни до октомври 2023 г., когато таблицата е била свалена от ClaimCompass. Това нарушение според КЗК не е особено тежко и Регулаторът налага санкция в размер на 4% от оборота или 39 800 лв.