Нелоялната конкуренция на „Максим“ ще им струва 3520 лв. и забрана на дейност
КЗК спря дейността на компанията, а до 14-дневен срок ВАС трябва да потвърди решението, ако не бъде обжалвано
Комисията за защита на конкуренцията реши да глоби руската компанията за споделено пътуване „Такси Максим“ с 3520 лв. (8% от нетните приходи от продажби на дружеството за финансовата 2018 г.) заради нерегламентиран превоз на пътници. Също така дейността на дружеството в България е спряна за 14 дни, през които „Такси Максим“ може да обжалва решението. Ако не го направи, Върховният административен съд (ВАС) ще потвърди решението на КЗК, обясниха от регулатора за Economic.bg.
Решението е след сигнал от редица професионални сдружения и организации – „Съюз Такси“, „Национален съюз на превозвачите“, Браншова камера на таксиметровите водачи и превозвачи, Асоциация на таксиметровите синдикати в България, Синдикален съюз „Сила“, които са се оплакали, че услугата на компанията, макар да прилича на таксиметрова, се извършва в противоречие с действащата законова и подзаконова нормативна база относно таксиметровия превоз на пътници.
В хода на проверката от „Такси Максим“ са заявили, че чрез мобилното си приложение „Максим“ не са извършвали транспортни или таксиметрови услуги на територията на София, нито пък са осъществявали посредничество свързване на шофьори и клиенти посредством мобилни приложения, което да е в противоречие с добросъвестната търговска практика и да създава възможност за увреждане на други конкуренти.
Припомняме, че в началото на март тази година Кирил Ризов, председателят на „Съюз Такси” – браншовата организация, защитаваща интересите на таксиметровите шофьори в България – разказа пред Economic.bg, че „Максим”, която е на българския пазар от около 4 години, до края на 2017 г. е работела легално, партнирайки си с останалите таксиметрови компании в София, а после и във Варна и Пловдив. От началото на 2018 г. обаче руската компания е започнала да праща на клиентите си нерегламентирани автомобили с регламентирани шофьори в тях, регламентирани автомобили с нерегламентирани водачи или нерегламентирани коли с нерегламентирани шофьори.
Според него така „Максим” застрашава сигурността на пътниците, тъй като нерегламентираните за превозваческа дейност коли не преминават през достатъчно на брой технически прегледи, а на нерегламентираните водачи не се правят проверки дали са осъждани и дали са психологически годни да возят непознати.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София област в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
*Новината е редактирана в 16:20 ч. след повторен разговор с КЗК, в който стана ясно, че дейността на „Такси Максим“ е забранена напълно, а не частично, както бяхме написали по-рано след по-ранен разговор с представител от регулатора.