КЗП: Можете да отмените закупена почивка, но има такси

Понякога размерът им достига 100% от заплатената сума

КЗП: Можете да отмените закупена почивка, но има такси

Снимка: Economic.bg

Потребителите имат право по всяко време по тяхна инициатива и без вина на туроператора да отменят закупена пакетна почивка. Това е предвидено в Закона за туризма и следва да го има в договора за организирано пътуване между двете страни, обясни Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Няма регламентиран период, в който туристите могат да се откажат от пътуването, но по всяка вероятност ще се наложи да платят такса, чийто размер зависи от времето, което остава до датата на заминаването, каза още той, цитиран от Bulgaria On Air. По думите му в повечето случаи тя се уговаря предварително в договора. 

Съветвам потребителите преди да поискат отмяна на договора, да погледнат какви са неговите правила и каква такса може да им бъде наложена“, каза още Арсенов. Той подчерта, че колкото повече напредва времето, толкова повече намаляват възможностите за отмяна или промяна на вече направени резервации и е все по-трудно за намиране на алтернативни туристи, които да пътуват, което е и причината за увеличаването на таксите. 

Въпреки че в договора е записана тази такса, потребителите имат право да поискат обосновка от туроператора защо им се налага тази такса, тъй като може да решат, че е много висока. Тогава той трябва да даде обосновано становище, разясни Игнат Арсенов. Той предупреди, че когато пътуването наближава, тези такси могат да бъдат доста големи, а понякога да достигнат и до 100% от заплатената за пакетната почивка сума. 

Когато пътуването не се състои по вина на туроператора, потребителите имат право на пълно възстановяване на сумите, а в някои случаи и на допълнително обезщетение. Ако има условие пътуването да се състои само при набирането на определен минимален брой пътници, за да може туроператорът да прекрати договора без неустойки към потребителя, това трябва да е изрично предвидено в договора. В случай че потребителят не е бил предварително уведомен, то той ще има право на пълно възстановяване на сумата, подчерта информира Арсенов.  
Коментари: 0