Лятната ваканция като растящ бизнес
И търсенето, и цените на занималните и лагерите за деца растат като единствена алтернатива за много родители

Снимка: Freepik
Вероятно поколенията Y и милениумите са първите в България, които са усетили много осезаемо тежестта на „скритите разходи“ за образование и неформални занимания за деца. Икономическата динамика от последните 20 години, както и разривът между формално образование и изискванията на реалната икономика, късното оттегляне от трудовия пазар на баба и дядо, са само част от факторите извънкласните занимания през учебния период и занималните през лятната ваканция да станат неизбежна нужда.
Това се потвърждава и от скорошния доклад „Бележник 2023“ на Националната мрежа за децата за политиките на държавата в тази сфера. Според данните образователните различия и сегрегация стават все по-дълбоки, а успехът на децата в училище е пряко свързан с населеното място и социално-икономическия статус на семействата им.
Масовият спорт за деца е хронично недофинансиран и записването на децата на спорт зависи от желанието и бюджета на семейството. Амортизираната или липсваща спортна база извън най-големите градове на страната оставя децата без възможности. Но, от друга страна, тази ситуация създаде възможност за развитието на нова пазарна сфера, която надгражда предложенията към родителите и дава на децата възможност да се учат, да се забавляват и да се развиват, така че да надскочат ограниченията на системата.
Но каква е цената за успех в тази сфера и защо таксата варира от 100 до 1000 лв на седмица занимания? Ако в САЩ има годишен ръст от 75% на записванията за летни лагери през 2022 г., можем само да предполагаме колко по-големи биха били бизнес възможностите в този сектор в Европа. Засега няма статистика за България, а режимът на регистрация прави трудно проследяването на развитието на сектора. А как се гарантира качеството? И какво търсят родителите на първо място – качество или цена? Устойчив ли е този бизнес и има ли достатъчно регулация?
Търсим отговорите от три дами, които се занимават с организацията на детски занимания:
Мариела Станулова:
Най-важни са преподавателите
Мариела Станулова е социален предприемам и организатор на „Академия за родители“ и събития, насочени към родители и учители – Снимка Личен архив
Г-жо Станулова, като организатор на събития за деца с участието на много организации и брандове, според Вас какво характеризира пазара на занимания за деца?
В големите градове има много занимания за деца, тъй като иначе много от родителите не биха могли да работят – няма кой да гледа децата през лятото. Затова тези занимания решават основно два проблема за родителите - запълват неучебното време, но и развиват детето в определена област.
Има сериозна конкуренция в сферата на заниманията. Например, програмирането и роботиката станаха много популярни и вече над 10 организации специализират именно в тази сфера. Отделно има много частни занимални, фокусирани към писане на домашни и наваксване с пропуснат материал в училище.
Заниманията за деца са социален бизнес, който има пазарна логика. Има ли достатъчно предложения и следват ли те детето?
Има много занимания, фокусирани към няколко основни направления - математика и български език, чужд език, програмиране, спорт, преходи в планината. За щастие започнаха да се появяват и по-иновативни занимални, като например седмица на село, грижа за коне и спане в каравани, емоционална интелигентност, космически лагер, музикално-артистични школи сред природата. Тоест, фокусът е към по-непопулярни сфери, като и понякога обединяват занимания, които да са интересни и за детето, и за родителя.
Как родителите регулират пазара?
Родителите търсят най-доброто за децата си и непрекъснато сравняват това, което се предлага като качество (мнения от други родители), но и на ниво такса и логистика (доколко нещо е лесно достъпно или има уреден транспорт). Родителите станаха по-взискателни, което неминуемо ще повиши качеството на по-слабите занимални, ако искат да оцелеят.
За Вас като предприемач и родител, какъв е оптималният микс на цена и качество за услугите детски занимания и лагери?
Моето дете е посещавало спортна занималня срещу 100 лв на седмица, а също и лагер с пътуване и изхранване срещу 800 лв на седмица. За мен при тези занимания винаги са водещи хората зад тях. Има уникални хора, в чиито занимални колкото и пъти да ходиш, винаги ще научиш нещо. И те са пълни за дълго време напред.
Как решавате кои организатори на занимания за деца да поканите на събитията Ви?
Търсим разнообразни организации, за да е максимално интересно за децата, както и такива, които са готови да чуят обратна връзка и да подобряват това, което правят.
Десислава Маринова:
Интересът е към масови и бюджетни занимания
Десислава Маринова-Гълъбов е завършила НСА “Васил Левски” с три педагогически специалности (физическо възпитание и спорт, алпийски ски и преподавател по йога за деца и възрастни). Създател е на Active kids – целогодишна програма за деца за занимания на открито – Снимка Личен архив
Г-жо Маринова, каква е конкуренцията във Вашата сфера? Има ли условия за растеж, за устойчив бизнес?
В последните 10 години се забелязва засилване на търсенето на услуги в помощ на родителите. Това доведе до цялостен ръст на сектора, за съжаление, не задължително в полза на разнообразието и качеството. Наблюдава се предимно интерес към по-масовите и бюджетни занимания за деца. Ние залагаме на обучение в малки групи, според индивидуалните нужди на децата, което е сегмент с още по-големи предизвикателства.
Как се регулира Вашият бизнес? Доколко държавата е намесена?
Формално е добре регулиран с адекватни изисквания и немалко възможности за местно и европейско финансиране. Друг въпрос е доколко тези регулации се спазват и контролират. Има нелоялна конкуренция в лицето на организации, работещи без необходимия опит и лицензи, които взаимстват програми и занижават критериите. Това крие неоправдани рискове за здравето и сигурността при заниманията на открито.
Има ли достатъчно предложения?
Пазарната ситуация води до това повечето предложения за активности за деца да са концентрирани в столицата и в няколко по-големи градове. Родители от страната споделят за липса на занимания през лятната ваканция.
Как родителите регулират пазара?
Родителите са тези, които биха могли да регулират пазара, според нуждите и желанията си. Но твърде често икономическите реалности са тези, които доминират вземането на решения. Това води до все по-постен вариант на услугата. За мен като родител компромисът може да бъде единствено с цената, защото лошото качество при грижите за деца може да има дълготрайни нежелателни ефекти. От тази гледна точка, когато става въпрос за иновации и налагане на тенденции, това по-скоро е ангажимент и усилие от нас, като изпълнители и професионалисти - да информираме за нови възможности, в които сме придобили квалификации и да предложим по-интересен продукт.
Как развивате маркетинга си?
Използваме всички възможности на дигиталния и традиционен маркетинг, имайки предвид малкия местен пазар и наситената конкуренция. Най-добрият работещ канал е личната препоръка. При работа с деца, какъвто и маркетингов модел да се прилага, той първо трябва да стъпи на качество и отношение.
Александра Иванова:
Качествените образователни услуги винаги ще се търсят
Александра Иванова е била участник в програмата „Заедно час“ за учители. От пет години е собственик на образователни центрове по ментална аритметика - Снимка Личен архив
Г-жо Иванова, каква е пазарната ниша за допълнителни детски занимания?
Определено има пазарна ниша за качествени допълнителни занимания. Образователна ни система буксува и родителите търсят начин да компенсират и да осигурят качествено образование на децата си по-различни начини.
Качествените услуги винаги ще имат условия за растеж, тъй като и най-добрата система не би могла да достави на 100% образование според нуждите на всяко дете. В България има разнообразни занимания с различна насоченост. Естествено, според нуждите, които се наблюдават, се появяват нови занимания. Тенденциите, които родителите следват, по-скоро се ръководят от нуждите на детето.
Има ли достатъчно широк диапазон услуги за семейства с различен бюджет? Предлагате ли услуга, достъпна за семейства с ниски доходи?
Има достатъчно широк диапазон от цени на пазара, но не доставят едно и също качество на услугата. По-ниската цена обикновено се дължи на по-малко вложен човешки ресурс и по-голям брой участници в едно занимание. Макар и не в размера в който ми се иска, но все пак успяваме да предоставим немалки отстъпки за семейства с две деца и за многодетни семейства.
Как си намирате кадри?
Трудно, с много търсене, разговори, преговори. Не сме склонни да наемем човек, който не е подходящ, защото работим с деца и е важно да сме сигурни, че всеки ще се раздаде на 100%.